Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

På resa i ett svunnet Spanien

2012 finner poeten och översättaren Lasse Söderberg ett gammalt manus till en ofullbordad bok, en resa tillsammans med den då fortfarande ganska okände och mångsysslande fotografen Christer Strömholm.

Annons

RecensionResa i svartvittav Lasse Söderberg och Christer StrömholmUtgiven av Ellerströms

Utgångspunkten är Paris, där både lever under påvra omständigheter. Christer Strömholm håller på med det som långt senare ska ge honom berättigat världsrykte som fotograf, boken om vännerna vid Place Blanche, en intim skildring från de transsexuellas hermetiskt slutna värld på Montmartre.

Året är 1962 och de båda vännerna beslutar att i Christer Strömholms gamla risiga Saab ge sig iväg på en reportageresa till Spanien, några decennier efter inbördeskriget.
Det blir en resa delvis på måfå – en av följeslagarna är den då högaktuelle filmskaparen Luis Buñuel vars Guldpalmsbelönade film Viridiana fördömts av Vatikanen och totalförbjudits av den spanska censuren.

De besöker hans ödsliga hemstad Calanda, inte långt från floden Ebro, där några av de sista desperata striderna stod under inbördeskriget. En plats där åtskilliga republikaner och några tappra ur den internationella brigaden utplånades av tyska bomber och italienska legosoldater. Spåren är många och dokumenteras av Christer Strömholm, han är här liksom senare, mer eller mindre besatt av döden, vilket resulterar bilder av kyrkogårdar, döda hundar och murar med klotter från inbördeskriget.

Den oförtröttlige litteraturintroduktören och översättaren Lasse Söderberg orienterar sig delvis efter sin egen litterära karta. De möter poeten Blas de Otero i Bilbao, trots att säkerhetspolisen satt ett pris på hans huvud. Färden går vidare till Cervantes’ La Mancha i Kastilien och låter sig liksom Don Quijote förvånas av de ännu fungerande väderkvarnarna – en teknologisk sensation på 1600-talet.
I denna förtorkade trakt upphör anteckningarna. Det Spanien som Christer Strömholm och Lasse Söderberg så långt skildrar är ett land där Francoregimen står på höjden av sin makt, på grund av det kalla kriget och kommunistskräcken. Samtidigt har Franco-Spanien under tidigt 60-tal fått internationellt erkännande i väst.
I Spanien lider folket under förtrycket, censuren är total. Oliktänkande torteras och många avrättas med garottering. Det är långt innan turistströmmar, diktaturens fall och EU-samarbete.

Christer Strömholm riktar sin kamera mot kvinnor, barn och män i de torftiga byarna. Det är dokumentära bilder i befintligt ljus, men alla bär Christer Strömholms omisskännliga signatur: kontakten mellan fotografen och de avbildade, liksom mellan djupaste svärta och starkt solljus, man anar inflytande från Brassaï och Diane Arbus.

Resa i svartvitt ingår i en serie av självbiografiska böcker av Lasse Söderberg. Förutom att det är en fin berättelse med starka iakttagelser av ett förflutet Spanien i stor fattigdom, med frihetssträvanden i det fördolda, formar den sig också till ett porträtt av den ofta så gåtfulle och briljante fotografen Christer Strömholm.

Lena S. Karlsson