Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Pendlarna klagar på Stockholmståget

Annons

Lars Alm har pendlat mellan Ludvika och Stockholm i 17 år. Enligt hans erfarenheter blir kommunikationerna sämre för varje år som går.

– Kommunikationsmöjligheterna mellan Ludvika och Stockholm måste förbättras, inte försämras, hävdar Lars Alm.

Han påstår att det blir färre tågförbindelser samtidigt som det tar längre tid att åka mellan städerna. Lars Alm pendlar veckovis till sitt jobb i Stockholm.

– På tåget hör man folk som klagar hela tiden. Det har gått så långt att vi pendlare pratar om att köpa en bil och samåka ner till Stockholm, säger han.

Tågsträckan mellan Ludvika och Stockholm körs fram till Västerås av Tåg i Bergslagen, som drivs av Tågkompaniet. I Västerås byter man till ett SJ-tåg som kör fram till Stockholm. Och det är främst bytet i Västerås som orsakar problem. Det går bara ett tåg på morgonen och ett tåg på eftermiddagen som tar tre timmar, om man reser med någon annan avgång får man räkna med betydligt längre restid.

Tågkompaniets trafikchef Håkan Jarl säger att man absolut känner till problemet på sträckan mellan Ludvika och Stockholm. Han berättar att Transportstyrelsen fastställer tågtiderna, och att varje enskild operatör endast kan lämna önskemål. Tågkompaniet försöker då planera sina tågtider i samspråk med andra operatörer, i detta fall SJ.

– De senaste åren har vi haft problem med att SJ ändrat sina tågtider i Västerås, jag måste erkänna att det var bättre tider för några år sedan, berättar Håkan Jarl.

Tågkompaniet ser helst att de får tillstånd att köra tågen hela vägen till Stockholm. Då slipper de anpassa sig efter SJ:s tågtider.

Att köra hela sträckan från Ludvika till Stockholm på vardagar är än så länge ett nej från Transportstyrelsen, det blir för trångt på spåren i centrala Stockholm. Däremot kommer Tågkompaniet att börja köra mellan Stockholm och Ludvika under helgen, med start i december.

SJ hävdar att det gör sitt bästa för att tillgodose kundernas önskemål, men att det är omöjligt för alla tåg att passa in.

Lars Alm tycker att Ludvika kommun borde kämpa mer för sina pendlare, annars finns risken att pendlarna flyttar dit jobben finns. Det betyder att Ludvika förlorar skattebetalare och befolkning.

– När ABB växer, borde man inte satsa på bättre förbindelser? säger Lars Alm.

Frida Danielsson
frida.danielsson@dt.se