Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Performancekonst i Smedjebacken

Kolatt, hyllad konstnär från Burma är i Smedjebacken. På fredag utför han en performance i Arkivhusparken.
"Vi på Arkivhuset i Smedjebacken är stolta, dels över samarbetet med konstgalleriet Färgfabriken i Stockholm, och att vi som första konsthall i norra Europa kan presentera en föreställning av Kolatt", säger Jan Axel Nordlander.

Kolatts besök i Smedjebacken synliggör Burma som en nation i förändring mot demokrati. Den politiska situationen har varit mycket omvälvande under senare tid.

– Jag har varit diplomat och arbetat på UD i många år, och lärde känna Kolatt i Yangon för snart två år sedan, berättar Jan Axel Nordlander, grundare av Arkivhuset i Smedjebacken.

Kolatt är performancekonstnär från Burma eller Myanmar som landet också kallas. Han arbetar med film som fokuserar på HBTQ-frågor, vilka problematiserar den rådande konservativa synen på kön och identitet i Burma. Kolatt har via Färgfabriken i Stockholm fått ett residensstipendium via IASPIS och kommer den 8 september i samband med Färgfabrikens vernissage "Burma - Balans och provokation" att hålla ett performance i stora salen. Kolatt deltar i utställningen med videoverket "King and Queen" tillsammans med konstnären Yadanar Win. Men innan dess besöker han alltså Smedjebacken. Fredagen 5 augusti framför han sin performance i parken vid Arkivhuset.

För bara några år sedan satt många av Burmas ledande författare, musiker och journalister fängslade i militärjuntans fängelser. Andra befanns sig utomlands i exil. Nu pågår en försiktig öppning i Burma - oppositionspartiet NLD får verka fritt, politiska fångar har släppts och personer som levt i exil har för första gången på över tjugo år möjlighet att återvända till sitt land. Vad har den nya öppenheten fått för konsekvenser? Hur har årtionden av censur påverkat landets kulturutövare?

- Kolatts besök belyser komplexiteten i det burmesiska samhället och den fängslande mix mellan lokala traditioner, samhällskritik och moderna influenser som utmärker den kulturella utvecklingen. Genom konsten speglas också de svårigheter som det innebär att gå från diktatur till en skör demokrati, säger Jan Axel Nordlander, även verksam som på konstgalleriet Färgfabriken som Senior Adviser.

Sedan 2013 har Färgfabriken arbetat med olika projekt i Burma och etablerat ett omfattande kontaktnät bland konstnärer och arkitekter. Flera möten har skett med samtida konstnärer. Det har blivit viktigt att uppmärksamma landets rika och engagerande konstscen.

Kolatts besök i Smedjebacken synliggör Burma som en nation i förändring mot demokrati.

- Performancekonsten är stor i Burma, som nu tagit de första stegen mot demokrati efter ett halvt sekel av militärdiktatur. Arkivhuset i Smedjebacken är stolt över att i samarbete med Färgfabriken som första konsthall i norra Europa få presentera en föreställning av Kolatt, som i sommar fick Konstnärsnämndens residensstipendium, berättar Nordlander.

Efter 50 år av diktatur har Burma varit ett land stängt för omvärlden och som nu håller på att utveckla en stark dynamisk scen för samtida konst - vilken varit relativt osynlig här i väst. Föreställningen i Arkivhusparken börjar klockan 20, fredag kväll. Den kommer att ställa frågor kring förtryck, fiktion och framtid.

Kolatt har uppträtt vid Nippon International Arts Festival i Tokyo 2011, i Lyon, Frankrike 2012, i Seoul, Sydkorea 2013 och vid Jakarta-biennalen 2015.

Till och med 14 augusti är utställningarna på Arkivhuset i Smedjebacken tillgängliga.

LÄS MER KULTUR