Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Peterbilt – dragare i kanonsnabba dragracingbranschen

Tuffheten vinner över bekvämligheten. Så kan det vara många gånger. Att köra ett häftigt fordon som alla kollar på. Så är det i dubbel bemärkelse för 42-årige Anders Nilsson i Åsen norr om Älvdalen.
LÄS ÄVEN: Orsa Drag Fest för andra året i rad

Annons

Sedan 2011 äger han en lastbil av typ Peterbilt från 1974 med en 2-plans trailer inhandlad våren 2014. I den 3-axliga trailern, en före detta frys, ryms ett annat amerikanskt monster i form av en Plymouth Cuda från 1970 i klassen Pro Modified. En 526 kubiktums V8 på 2 800 hästkrafter under huven gör resan på 402 meter till underbara sex sekunder under härlig metanoldoft. Kanonsnabbt på 20 liter! För att ta sig till Tierp och Sundsvall för tävling av detta slag krävs dragaren Peterbilt.

– Jag köpte Peterbilten här hemma i Älvdalen för tre år sedan, säger Anders.

Då var det en bil som stått stilla i många år men den var trots allt körbar. Den importerades till Sverige någon gång under 1980-talet och har haft olika ägare. Det blev en vinter i verkstaden för att få den häftiga amerikanska trucken i bra skick. Cumminsmotorn, en rak 6:a på 355 hk, var i hyfsat skick men krävde genomgång.

– Motorn bytte jag nyligen mot en liknande. Sedan dess har Peterbilten rullat på bra och är en reklampelare av sällan skådat slag. Massor av folk vill komma och kolla och provsitta.

Under dragracinghelgerna är det full fart som bekant. I teamet ingår sex mekaniker som har fullt upp med att serva Anders och hans häftiga bil. Bland andra 19-årige Jimmy Hedström som hjälper till så ofta han kan.

– Meka tycker jag är kul, men att köra dragracing, aldrig i livet, säger Jimmy. Det krävs rejält med mod för att sätta sig och köra en sådan kanonkula.

Till vardags äger och jobbar Anders Nilsson på Såg & Kedjeservice AB i Älvdalen där han också har en anställd. För ett par veckor sedan vann Anders en EM-deltävling i Finland. EM består av sex deltävlingar och närmast i framtiden ligger tre EM-deltävlingar i Tierp med början den 21 augusti.

– Jag ska göra så gott jag kan med mina båda amerikanare, säger Anders. Det har ju börjat bra på banorna i år. Men det känns nästan som man är född på fel sida av Atlanten när man tänker på min Peterbilt och min Plymouth. Förbaskat tuffa båda två men ändå så olika. 355 hästar mot 2 800 och 2 000 dieselvarv mot 10 000 metanolvarv. Peterbilten är förstås mycket tyngre mot Plymouthens 1 202 kilo.

Tidigare hade Anders en Scania som dragbil och en enplanstrailer. Dessa är nu borta och det mesta känns fullbordat. Den nya trailern är garage, verkstad och sovrum. Men Anders sover i den nyrenoverade sovhytten på Peterbilten. Vid besök hos Anders fick man känslan av att vara i Idaho i USA, speciellt på väg upp mot den mäktiga dammen Trängslet vid Artilleriskjutskolan, där även några gamla kanoner väntade vid vägen. Höga träd och ödsligt.

– Snabb som en kanonkula är väl inte Plymouthen, men nästan, säger Anders. En Porsche är ingenting i jämförelse. Jag trivs bra med mina båda udda amerikanare och återkommer - kanonladdad inför höstsäsongen.

LÄS ÄVEN: Orsa Drag Fest för andra året i rad