Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

PISA-resultaten – från snack till verkstad

Häromveckan kunde vi läsa i senaste TIMMS-rapporten att elever i åk 4 och 8 börjar prestera bättre i både matematik och naturvetenskap och i tisdagens PISA-rapport förbättras resultatet även för åk 9 i båda ämnena. Glädjande och inte helt oväntat.

Det är många insatser som görs i skolan, allt ifrån stora övergripande nationella satsningar som matematiklyftet till fantastiska prestationer på lärarnivå. Frågor som likvärdighet, klassrumsklimat samt stimulans och relevans i undervisningen vet vi påverkar prestationen, därför har det varit viktiga frågor på vår agenda.

LÄS OCKSÅ Vändning gav Skolsverige en glad dag

Falu Kommun har tillsammans med Ljungbergsfonden initierat ett antal konkreta insatser inom området matematik och naturvetenskap för att förbättra resultaten:

LÄS OCKSÅ 800 000 kronor till skolprojekt med Ljungbergsfonden

1) För att förstå problemet initierades en förstudie för ca 1 år sedan, där progressionen i hela utbildningskedjan, från förskola till gymnasium har belysts. Genom intervjuer och arbetsgrupper med både elever, lärare och rektorer har behov som finns för att göra undervisningen inom naturvetenskap och teknik mer relevant och intressant för dagens ungdomar identifierats och delaktighet och inflytande i den breda processen för att stimulera och stödja elevernas pedagogiska och sociala utveckling skapats. Utifrån förstudien är ett antal initiativ på väg att startas upp.

Genom intervjuer och arbetsgrupper med både elever, lärare och rektorer har behov som finns för att göra undervisningen inom naturvetenskap och teknik mer relevant och intressant för dagens ungdomar identifierats

2) NTA-satsning på bred front som pågått under flera år, från förskola och upp genom grundskolan med syfte att träna utforskande arbetssätt inom naturvetenskap och teknik.

3) Skolvisa projekt som t.ex. olika former av programmering, matteprojekt för särskilt matteintresserade elever, forskarskola etc.

4) Olika kompetensutvecklingsinsatser för lärare pågår kontinuerligt, både i föreläsningsform och som kollegialt lärande.

5) Digitaliseringen med nya läromedel och varierat lärande skapar ytterligare möjlighet för eleverna att både ta till sig kunskap och visa sin kunskap på olika sätt. Det ger, rätt använt, förutsättningar för att möta olika behov hos alla elever.

LÄS OCKSÅ Ledare: "Skolkrisen är inte över"

Debatt: "Bort med månglarna från skolan"

Skolans uppdrag är att skapa förutsättningar för elever att lära och prestera i skolan så att de förbereds för deltagande i samhällslivet och skapar möjligheter till fördjupande studier. Med insatserna som görs i ordinarie verksamhet tillsammans med de extrasatsningar som Ljungbergsfondens investeringsmedel gör möjligt är vi övertygade om att vi skapar förutsättningar för eleverna att nå bättre resultat.

Jonatan Block, Barn- och Utbildningschef Falu Kommun.

Sara Jons, VD Ljungbergsfonden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel