Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Planer flyttas fram

Kör man bil ­genom Mora får man även i framtiden räkna med att fastna i bilköer i tid och otid. Trafikverket har återigen flyttat fram planerna för åtgärder när det kommer till riksväg 70 och E45.

Annons

Under 2013 har Mora kommun gjort egna mätningar av trafikflödet över Noretbron.
Resultatet: 21 330 fordon passerade över bron i snitt per dygn. Toppen på mätningarna var omkring 28 000 fordon under en dag.

– Jämfört med hur det var för fyra år sedan, har det blivit en markant ökning, säger Magnus Birkeholm, samhällsplanerare i Mora.
För att sätta siffrorna i perspektiv kan man kasta ett öga på Öresundsbron, där 19 500 fordon per dygn passerade under 2009.
Man skulle kunna tro att detta trafiktryck var fog för en kommande förbättring. Och det finns redan en plan i form av ”Genomfart Mora”.
– Men nej. Tre gånger har Trafikverket flyttat fram datumet: 2016 skulle åtgärderna börja. Sedan 2019, säger Magnus Birkeholm.

I dag får man bocka för ett nytt år i almanackan. Åtgärderna börjar först år 2020.
Fram tills dess kommer riksväg 70 och E45 agera som ofrivilliga bromsklossar.
– Pengarna finns. Men sedan är det så att Trafikverket prioriterar bland projekten i planen. Där blir vi gång på gång nedprioriterade.
– Trafikverket måste ta sitt ansvar och prioritera om när de fastställer planen. Det är deras skyldighet. Situationen är inte acceptabel. Vi har länets mest trafikerade, tvåfiliga väg.

Samtidigt är man på enheten för samhällsplanering inte helt sysslolös. Under år 2013 har man arbetat med cykelvägar och gångvägar. Bland annat i Noret, där man anlägger ett stråk för att knyta ihop handelsområdet med de centrala delarna.
– Det ska bli klart under hösten, säger Magnus.
Vidare arbetar kommunen med att beteendet hos resenärer ska förändras. Potentialen för ökad cykling är hög då en stor andel av de korta resorna genomförs med bil. Där hoppas man att flera ska sadla om till cykel, och cykelnätverket ska förbättras.
Samtidigt kommer Magnus Birkeholm arbeta för att genomfarten ska bli smidigare.

– Fram till år 2020 kommer vi att få en del mindre medel för utredningar som vi ska göra tillsammans med Trafikverket. Nu måste vi ligga på och få dem att också prioritera våra utredningar. Man blir ju helt förundrad över hur de tänker på Trafikverket, sett till all den fakta vi har lagt fram om hur belastade vägarna är, säger Magnus Birkeholm.

Stefan Rämgård/DT