Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Politisk oenighet om tältkåta

Nu ska Avesta marknadsföra sig - med ett tält. I och för sig ingen nymodighet eftersom kommunen även tidigare nyttjat tält för att presentera sig. Men nu ska man införskaffa ett alldeles eget.

Tältkåta kallas modellen som ska förses med kommunens logotype och profilområden på tältduken.

Annons

Idén till tältet kommer från personalchef Jan Ericsson som ser möjligheter att använda tältkåtan i många, olika arrangemang; allt ifrån Karnevalslopp och Visentpark-öppningar till Återvändarhelg på sensommaren.
Tältkåtan är ett tält med ett utförande som påminner om den samiska kåtan. Men är betydligt större och av tältduk.

En vision är att tältet även ska nyttjas mitt inne i Stockholms Central i arbetet med att presentera Avesta som kommun och därmed kunna öka befolkningstalet.
I presentationen har det påpekats att marknadsföringen av Avesta skulle bli mindre effektiv utan tältkåta.
Men tältet ska också användas av kommunen självt i aktiviteter som arrangerar inom kommunens förvaltningar och i olika aktiviteter i AKTIV:s regi.

Tält har alltså kommunen använt förut i olika sammanhang. Men då har kommunen hyrt tältet.
– Hur mycket det har kostat oss, vet jag inte. Men att äga ett eget tält som dessutom har våra logotyper och är flamsäkert och har ett extratak för att även kunna anordna aktiviteter utanför tältet, är ekonomiskt i längden, tycker kommunalrådet Lars Isacsson (S).

Det blev också kommunstyrelsens arbetsutskotts beslut när politikerna skulle ta ställning till investeringen som kostar 150 000 kronor. Pengar som ska belasta personalutvecklingsprogrammet, varför inga nya pengar behöver avsättas.
Men det var inget enigt arbetsutskott. Gunilla Berglund (C) röstade emot förslaget. Definitivt beslut fattas av kommunstyrelsen om en vecka.
”Hur mycket det har kostat oss, vet jag inte.”
Kerstin
Eriksson
kerstin.eriksson
@daladem.se