Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

PR-byråer i Falun och Borlänge ligger bakom kampanjen

Annons

Genom att vända på den gängse uppfattningen och låta folk själva komma med idéer har de två reklambyråerna Smida och Sprida nått 85.000 besökare en hemsida.
Nu tävlar GS-facket mot giganter som Nokia, Marabou och Kia Motors på Spinngalan den 11 november.
- Det ska bli kul att se resultatet, säger Caroline Nyberg Wass på reklambyrån Smida.

De två PR-byråerna ligger bakom GS-fackets kännedomskampanj. GS-facket bildades för ett och ett halvt år sedan då två fackförbund (Grafiska Fackförbundet Mediafacket och Skogs- och Träfacket) slogs i hop till ett.
Kampanjen var så bra att de blivit nominerade till PR-byråernas motsvarighet till Guldbaggegalan, det vill säga Spinngalan.
- Nyckeln till framgången har varit att de vi engagerat själva har fått bestämma vad de brinner för, säger Caroline Nyberg Wass.
Kategorin de tävlar i är "Word of mouth".

Facebook

Sättet de nådde ut på var genom Facebook där de tävlande spred sina egna budskap. Vann tävlingen gjorde Rättviseförmedlingen och Lina Thomsgård som tog hem 100.000 i prispengar.
- GS-facket bestämde sig tidigt för att GS också står för Gemensam Styrka. Vi tycker hela projektet visade att det finns en sådan gemensam stryka. Det gäller bara att hitta kanalerna, säger Jon Svensson på Sprida.
Sprida vann för övrigt ett filmpris för ett par år sedan tillsammans med Matiné.
- Det var kul eftersom det var folkets pris, men det här är också roligt. Speciellt sedan det är ett fackförbund med lite resurser jämfört med motståndarna, säger Jon och får medhåll av Caroline.

Dalabaserade

Återstår att se om det blir seger även i Spinngalan. Motståndet är enormt men idén är bra och det är det som räknas.
- Det är i alla fall kul att vi visar att man kan komma långt trots att man arbetar med Dalarna som utgångsbas, att vårt förhållningssätt fungerar, säger Caroline.
- Ja, även om vi också arbetar en del i Stockholm så är det inte alltid en förutsättning, tillägger Jon.
Smida och Sprida har också haft hjälp av ytterligare två Dalabaserade företag i Brutal PR samt Digital PR i sitt arbete med GS-fackets kännedomskampanj.
BENGT PETTERSSON
023-475 00
bengt.pettersson@daladem.se