Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rädda skolan från vanmakten

På måndag öppnar skolorna sina dörrar igen. Förväntansfulla ettagluttare blandas med skoltrötta ungdomar som hellre kollar facebook och instagram än lyssnar på lärarens röst i klassrummet.

Annons

Många duktiga lärare, pedagoger och rektorer är tillbaka på en arbetsplats som under de senaste 20 åren varit ett slags experimentverkstad för olika politiska beslut. När kunskapskurvorna började peka brant nedåt blev plötsligt skolans anställda utsedda till syndabockar av både politiker och skoldebattörer.

Det gick till och med så långt att det gjordes en tv-dokumentärserie om några så kallade superlärare som fick ta över en värstingklass. Och se; med magiska krafter slog de med sitt trollspö och förvandlade alla hopplösa elever till kunskapstörstande unga begåvningar.
Många lärare känner sig med rätta kränkta i dagens skoldebatt. När skolresultaten försämras på nationell nivå då kan det inte handla om enskilda lärares fel och misstag eller elevernas ointresse för kunskap. Det är hela skolsystemet som är på väg att haverera.
Det svenska skolsystemet var bättre förr. Den var mer likvärdig och hade bättre resultat. Den utjämnade klasskillnaderna i klassrummet. Elever från familjer som saknade studietradition fick mer stöd och hjälp. Det var inte länge sedan som andra länder såg med avund på den svenska skolan. Men här hemma är det tydligare viktigare att skydda nyliberala valfrihetsreformer än att försöka återskapa en skola för alla.
Vem som bär ansvaret för ett skolsystem i fritt fall är givetvis de politiker som utsatt skolan för en lång rad reformer, som kommunaliseringen och inte minst privatiseringen. Här kan Göran Perssons socialdemokrater och Alliansen ta varandra i hand. De bör stå till svars gemensamt.

Per Kornhall är före detta undervisningsråd på Skolverket. Han är aktuell med boken Barnexperimentet – en skola i fritt fall (Leopard förlag). Det är en av årets absolut viktigaste utgivningar när det gäller skoldebatten. Den borde vara obligatorisk läsning för alla politiker på alla nivåer oavsett partifärg.
Per Kornhall nämner fler dramatiska skolreformer. Samtliga har genomförts utan att någon varken i förväg eller i efterhand har utrett dess konsekvenser. Och när så har skett då har ingen varit särskilt intresserad av resultaten.
Under 90-talet kommunaliserades skolan samtidigt som vårt samhälle genomgick ett ekonomiskt stålbad i form av stora offentliga nedskärningar. Nya pedagogiska ideologier infördes på bred front. Enligt Per Kornhall var tanken att lärare och rektorer skulle få större inflytande men i praktiken hamnade makten hos kommunernas tjänstemän och politiker och sedan också hos friskolornas ägare. De hade en sak gemensamt – de visste inte särskilt mycket om skolan.
Per Kornhall föreslår framför allt en nationell samling bortom kortsiktiga partipolitiska beslut. Vägen tillbaka till en likvärdig, jämlik skola kräver flera stora strukturella förändringar. Han föreslår att skolan förstatligas på nytt. Vinsterna i friskolan måste avskaffas. Det finns ingen forskning som pekar på att vinster i skolan är något positivt för elevernas lärande.

Avskaffa det fria skolvalet. Det är omöjligt att skapa en likvärdig skola om vi skall ha valfriheten kvar på detta område. Nuvarande system gör det omöjligt att säkerställa kvaliteten eller syssla med långsiktig planering.
Vem vågar bryta utvecklingen? Vilken politiker törs utmana vinsttänkandet inom friskolebranschen med stora ekonomiska muskler som kan fortsätta styra opinionen via lobbyister inom PR- och kommunikation? Som vill värna sina egna intressen? Vem är på allvar intresserad av framtiden – av våra barn?
Jag delar Per Kornhalls oro. Vad får vi för samhälle om tio, tjugo, trettio år om en femtedel av befolkningen inte kan räkna eller förstå en dagstidningstext oavsett om den är tryckt på papper eller finns i digital form.

Ulf Lundén
ulf.lunden@daladem.se