Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rådström omtolkar Bibeln

I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud skriver evangelisten Johannes i Nya testamentet. I Niklas Rådströms mäktiga verk Boken ger han ordet till en anonym man som med författarens frihet omtolkar världens mest spridda text, Bibeln.

Annons


RecensionBokenav Niklas RådströmUtgiven av Albert Bonniers förlag

Han tar med stor ödmjukhet sig an böckernas bok med dess otaliga berättelser och av detta myller av texter formar han en tätt komponerad roman. Projektet kan tyckas så väldigt och samtidigt utmanande dåraktigt och hybrisartat, men vad Niklas Rådström åstadkommit är en av de viktigaste och märkligaste romanerna jag läst på många år, mycket tack vare hans ödmjuka inställning till stoffet och det poetiska språket med en sällsam skönhet.
Guden/Författaren uppenbarar sig först i texten som en bortvänd och ständigt reflekterande man, han sitter grubblande vid sitt skrivbord med en gåspenna i handen. Ur den penna trollas så småningom skapelsen fram, enligt formeln: mörker ljus natt dag. Mödosamt skriver författaren fram en väldig berättelse, som blir till i det ögonblick vi läser den, visionär men ibland jordnära, en mänsklighetens historia i koncentrat.

Två människor, Mannen och Kvinnan och av Herrens tre utsända Änglar är berättelsens röda tråd, de är satta att leva i denna värld, kommentera den, ibland ingripa i den och omvandla den efter sina behov.
Han sätter de tre änglarna att vakta den lustgård där han också placerat de två första människorna. Men Mannen och Kvinnan revolterar och drivs ut ur paradiset: naturligtvis var de tvungna att söka kunskap om sig själva … annars hade de bara förblivit i en stillastående formulering, skriver den okände författaren. Och världen börjar röra sig, på gott och ont.
Niklas Rådström följer bibelkommissionens tolkning och anpassar sitt språk följsamt efter den när han återberättar många av Gamla testamentets stora berättelser. Om syndafloden och Herrens förbund med Noa, han följer de stora urfäderna Abraham, Isak och Jakob.
Här blixtrar Abrahams kniv till i solljuset när han av Gud uppmanas att offra sin son, Sodom och Gomorra utplånas i något som förefaller vara historiens första atombomb. I Babel byggs ett torn som förtörnar Gud, och ur språkförbistringen föds all världens språk, som Niklas Rådström skickligt gestaltar genom fraser på måfå ur många olika språk.

Som en gång Mannen och Kvinnan fördrivs Israels folk och hamnar i fångenskap hos faraonerna. Mose leder sitt folk ut ur Egypten vägledda av en molnstod om dagen och en eldstod om natten, Röda havet klyver sig och förgör de förföljande egyptierna. Jahves rättvisa är både grym, nyckfull och obegriplig.
Bibelns grundtexter är inte kronologiska eller dokumenterade i samtida historiska källor, men i Niklas Rådströms roman komprimeras tiden, vissa stora skeenden görs parallella. Ibland är Bibelns texter tröttande monotona men Niklas Rådström gjuter liv i dem genom att låta sina stora hjältar som Moses och Aron resonera och ibland stormgräla, han låter bipersoner munhuggas och ställa nyfikna frågor. Ursprungstextens korthuggna dialoger växer i Niklas Rådströms roman till långa samtal om tillvaron och om Guds bud, hans plågor och orimliga pålagor.
Man kan jämföra Niklas Rådström med konstnären Gustave Dorés bibeltolkningar, ur det antydda utvinner han en rik berättelse, stundtals skrämmande och grotesk, ibland djupt humoristisk, ofta omgestaltad i väldiga, färgrika visioner.
Den som kan sin Bibel kan sakna vissa partier och samtidigt förbluffas av hur djärvt och lekfullt Niklas Rådström handskas med stoffet. Ett exempel är profeten Jona, som efter många prövningar till slut hamnar i valfiskens buk, varifrån han med stor möda framföds som ur en kvinnas kved. Detta sker parallellt med att den som ska bli Bibelns märkligaste skapelse, Jesus, föds av en jordisk Kvinna, av henne som gått som en röd tråd igenom berättelsen.

Det kan kanske tyckas att Boken i första hand riktar sig till troende, men ytterst sett handlar Niklas Rådströms roman om skapandet och den kreativa processen. Om författarens och konstnärens privilegium att ur intet skapa en ny och förbluffande värld. I Niklas Rådströms fall har det resulterat i en bok fylld av mycken esprit och sinnlig skönhet, slösande rik och förförisk.

Lena S. Karlsson