Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rain

Annons

Efter att ha spelat Rain känner jag mig aningen splittrad. Å ena sidan visar spelet på enormt kluriga spelmekaniska idéer, samtidigt vet inte skaparna hur de ska göra något smart av verktygen de har. Rain är lyxmiddagen där alla favoritingredienser ingår, men där råvarorna för länge sedan har passerat bäst före-datum och saknar tuggmotstånd.

Berättelsen och designen doftar av Ico, ett kritikerhyllat och kultförklarat spel som jag har väldigt svårt för. I Rain kontrollerar vi en namnlös ung pojke som får syn på en ensam flicka som flyr sin väg från läskiga, odefinierbara varelser. Vår uppgift blir att finna och föra denna flicka till säkerhet genom en massa vattenbaserade pussel. Att allt levande förblir osynligt i denna värld må låta som en tuff utmaning, men är så långt ifrån sanningen man kan komma. Rain är ett alldeles för enkelt spel.

Regnet i spelet slutar aldrig att falla, vilket i praktiken betyder att du utnyttjar det för att se var på kartan du befinner dig, trots din osynlighet. Regndropparna studsar nämligen mot din och de fientliga varelsernas kroppar, därför blir du också osynlig om du ställer dig där regnet inte når.

De första minuterna fängslas jag av den stämningsfulla staden, över hur mysigt mörk men samtidigt läskig den framstår. Jag förundras över den fantastiskt briljanta idén regnet innebär, vilka oväntade inslag som förmodligen väntar mig längre fram, hur spelet kommer tvinga mig att använda geniknölarna och vattnet till min fördel i min väg för att tackla hindren.

Jag springer ut i skurarna för att bli sedd och locka iväg monstren, jag går i lera som gör att mina fötter lämnar spår. Rain har verkligen allt för att lyckas och bli en underbar indiepärla.

Men pusslen blir snabbt repetitiva och saknar all form av utmaning. Jag ser lösningar inom några sekunder, och i extremfall lyckas jag till och med klara av några moment innan jag ens har uppfattat att det var ett pussel. Rain är ett pusselspel där jag aldrig - under de få timmarna spelet tar att klara av - får känna mig smart eller duktig, vilket är ett misslyckande i sig. Allt är för uppenbart, och skulle du mot all förmodan ändå fastna kommer ledtrådarna på löpande band.

Det känns som att en grupp människor brainstormade fram de fenomenala idéerna medan ett mindre erfaret gäng fick göra banorna av det hela. Den klassiska musiken gör upplevelsen trevligare medan de stela animationerna döljs lite av karaktärernas osynlighet. För det mesta är presentationen bra. Men det hjälper inte Rain som i slutändan är ett medelmåttigt spel värt att testa, men som mest kommer bli ihågkommet för sitt bortslösade potential.

5/10

Felipe Madrid

Format: Playstation 3
Genre: Pussel, äventyr
Antal spelare: 1
Utvecklare: Japan Studio
Utgivare: Sony