Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rallare renoverar Älvdalsbanan

Annons

Nu under hösten jobbar två rallarlag med att byta ut sliprar på järnvägen från Hemus och norrut.

– Man är mör i kroppen då det blir kväll, förklarar rallaren Janne Elfgren som med sina 49 år är äldst i rallarlaget.

Janne som kommer från ­Kiruna bor i Insjön numera men som rallare får han åka på jobb runt om i Sverige.

– Vi jobbar från mars/april till november/december. Arbetet med den här ban­delen ska vara klart till slutet på november. Då har ­rallarna bytt ut uppemot 17 000 slipers.

– Vi byter ut 120 slipers om dagen, förklarar Janne.

Han och jobbarkompisarna bryter upp spikarna och sedan kommer en specialutrustad traktor och tar bort den gamla slipern och sätter in en ny.

Efter det momentet vidtar det gammaldags hederliga rallarjobbet med spik och slägga.

– Visst är det tungt, säger Janne Elfgren men han trivs ändå med att jobba som rallare.

Janne berättar att han var på samma sträcka och bytte sliprar för 15 år sedan.

– Det är väl de som vi sparade då som det är dags att byta nu.

Olov Lind som är banförvaltare på Trafikverket berättar att en del av de sliprar som sätts in på den här bandelen kommer från järn­vägen mellan Borlänge och Falun där träsliprarna byts ut mot betongsliprar.

– Vi fick extrapengar för sliperbytet som kostar cirka sex miljoner kronor.

På den här bandelen fraktas i huvudsak flis från ­Blybergssågen.

Jan Norberg
jan.norberg@dt.se