Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ratchet & Clank: Q-Force

Annons

Lombaxen Ratchet är tillbaka, fast inte på det sätt som vi är vana att se honom. Glöm traditionellt plattformande, för nu utforskar han en ny genre för spelserien.

Sist vi bekantade oss med ett Ratchet-spel var det med den HD-remastrade trilogin. En riktigt bra samling som tillsammans innehöll många timmars underhållning. Nu kommer Insomniacs nästa försök att ge oss mer av det goda, men frågan är om detta spel egentligen är tillfredsställande nog för de mest inbitna fansen.

Med Q-Force har utvecklaren Insomniac satsat på en helt ny genre för serien, nämligen tower defence. För dig som har spelat Starhawk - vilket jag förresten hoppas att du har – vet du vad som väntar då detta är en barnvänligare och mindre påkostad kopia. För er andra som inte vet: spelet går ut på att bygga upp ett starkt försvar som ska skydda ens bas mot fiendevågor som attackerar. Själv gäller det att göra detsamma mot deras bas. Enkelt?

Tvärtom, Q-Force är förvånansvärt svårt och jag måste erkänna att jag till en början blev lurad av det gulliga utseendet. Man börjar varje bana helt utan försvar. Närmast din bas hittar du markeringar som visar var du kan bygga vapentorn och annat skydd som måste köpas med spelets betalningsmedel – muttrar. Att hitta tillräckligt mycket av dem tar tid, men görs bäst genom att antingen slå sönder lådor eller attackera fiender. Problemet är att din bas väldigt ofta kommer att bli attackerad när du är ute på jakt efter valutan någonstans på andra sidan banan, så räkna med att akut få sväva tillbaka till basen för att ta kål på jätterobotar med enorma vapen. Om du inte väljer att åka tillbaka kommer du att höra en speakerröst som tjatar på dig tills du ändå tar dig dit. Jag vet inte hur många gånger jag har misslyckats med att hinna tillbaka i tid och fått Game Over-skärmen, men trots alla mina nederlag har jag roligt. En stor del i att jag ändå har kul beror på att spelet sparar ofta, så om jag förlorar behöver jag endast spela om från den senaste kontrollpunkten som alltid ligger nära i tiden.

Själva berättelsen är inte krångligare än att man som Ratchet, Clank eller Kapten Qwark ska åka runt i en rad olika planeter för att försvara galaxen mot utomjordingar. Detta avklaras på mindre än fem timmar och är alltså riktigt kort för att vara lombaxen, men så säljs spelet för en mycket billigare penning än vad tidigare delar har gjort.

Den visuella designen är välbekant med sina färgglada fiender och omgivningar, men det märks också att det inte är studions mest påkostade Ratchet-spel hittills. Här finns inte heller det häftiga Transformers-liknande byggandet som kunde ses i Starhawk, utan allt är lugnare. De svenska rösterna som jag har spelat med är tydliga men känns opassande för karaktärerna. Ofta upprepas min karaktärs dialoger under striderna, exempelvis har jag redan hunnit få mardrömmar av att höra citatet ”näve möter nuna” några hundra gånger.

Spelkontrollen känns bra när jag försöker attackera och sikta med de olika coola vapnen, men när jag försöker hoppa mellan plattformar för att ta mig över vatten känner jag att jag har en tendens att falla ner alltför ofta. En positiv funktion är möjligheten till snabbt navigerande som görs genom att trycka på R2-knappen. Väldigt smidigt och besparar en massa tid, trots de långa transportsträckorna.

Spelet innehåller ett samarbetsläge på delad skärm som rekommenderas för att minimera risken för små utbrott vid misslyckanden att hinna tillbaka till sin bas. Här kan en person koncentrera sig på att försvara och den andra på att anfalla, eller att en samlar på muttrar och den andra bygger murar som hindrar fienderna från att förstöra de sköra generatorerna.

Spelet erbjuder även ett flerspelarläge över nätet som fungerar riktigt bra och bjuder på flera timmar till av kaosartat skjutande och byggande. Här går det att antingen spela en-mot-en eller två-mot-två, något som känns väldigt lugnt jämfört med Starhawks potentiella onlinekrigare. För de som gillar att leka med inställningar kan olika sorters fusk aktiveras efter att man har klarat en del utmaningar, eller vad sägs om oändligt med ammunition eller enorma huvuden?

För dig som köper spelet till Playstation 3 ingår även en version till Playstation Vita. Tyvärr kunde inte detta aktiveras och testas under recensionstillfället men om det fungerar som det är tänkt är Q-Force absolut ett bra spel som gör större skillnad i den samlingen jämfört med vad som finns tillgängligt till det stationära formatet.

Ratchet & Clank: Q-Force är inte ett spel för alla. Det behöver inte ens vara ett spel för dig som är frälst i Ratchets vanliga äventyrliga eskapader. Det här är väldigt långt ifrån vad vi är vana vid, och samtidigt svårare än vad det ser ut att vara. Men vet du med dig att du gillar det här konceptet kommer du säkerligen att kunna pressa ut en massa underhållning ur detta i väntan på nästa stora Ratchet & Clank-spel.

6/10

Felipe Madrid

Format: Playstation 3 och Playstation Vita