Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rätt blandning av betong dröjde

I går började Peab med betonggjutningen på den 80 meter långa nya bron i Dala-Floda över Västerdal­älven mellan järnvägsstationen och väg E16.

Annons

Ett betongarbete som från början beräknades hålla på i cirka tolv timmar. Men på grund av felaktig betong kom arbetet att förlängas inpå natten och eventuellt i morse. Arbetet måste göras i ett svep och fick inte stanna av.
Ord som katastrof hördes bland de 30-tal betongjobbarna på bron.

– Det här var inte alls bra, säger Magnus Åsberg, som för dagen körde en av betongpumparna.
Vi mäter alltid betongen i varje betonglass och nu visade det sig att i några lass var det felaktig konsistens och betongen var för vårt ändamål oanvändbar.
Tolv betongbilar kör i skyttel­trafik från Falun och hit med 7,5 kubikmeter vardera.­ Totalt beräknas vi gjuta 350 kubikmeter. Förhoppningsvis är det bättre blandning om några timmar.

Den gamla fyra meter breda bron från 1915 hade gjort sitt vid årsskiftet och en ny började monteras på älvbanken intill.
För en tid sedan sköts den nya sju meter breda bågbron på plats. När betongen (av rätt konsistens) stelnat ska formarna bort och diverse efterarbeten börja.
Bron är beräknad att öppnas för trafik den 31 oktober.

Mikael Forslund
mikael.forslund@daladem.se