Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rayman Fiesta Run

Annons

Roligt, färgglatt och väldigt bekant.


Rayman är en av de senaste årens mest välpresterande plattformshjältar. Något Raymans mobila spel gör rätt i är att låta springandet vara automatiserat.  Du behöver inte styra framåt eller bakåt med ett krångligt låtsasstyrkors, utan koncentrerar dig helt och hållet på att guida din karaktär likt en Lemming.  Att utföra kommandon vid rätt ögonblick för att få den ledlöse Rayman att hoppa, sväva och slå sig framåt i de snabbt avklarade tvådimensionella banorna fungerar felfritt.

Längs vägen finns poänggivande Lums, små gula insekter som vid tillräckligt högt insamlat antal låser upp nästa bana för dig. Att fånga alla ger dig tillgång till en ny, nästan identisk bana men med märkbart högre svårighetsgrad. Ett tidigare enkelt hopp måste plötsligt tajmas bättre så att du inte råkar landa på lavan eller spikarna som dykt upp. Återspelningsvärdet blir därför högre här än i föregångaren Jungle Run. Rayman Fiesta Run introducerar mikrotransaktioner för de som vill handla extraliv eller kanske en hjälplinje som visar exakt var du bör springa och hoppa för att klara av en bana. Svårighetsgraden är dock välbalanserad även utan.

Ubisofts grafikmotor gör ett fantastiskt jobb till mobilerna. Varje bildruta presterar likt en professionell dansare – oavsett när du pausar kommer bilden att se perfekt ut.  Men trots all ros är Rayman Fiesta Run ett alldeles för bekant mobilspel för att kunna erhålla de högre betygen. Spelet är kul så länge det varar och jag rekommenderar det verkligen, men samtidigt saknar jag överraskningarna, wow-upplevelserna och ser inget nytt som tillförts till endless runner-konceptet.

7/10

Felipe Madrid

Format: Ios
Genre: Endless-runner, plattform
Antal spelare: 1
Utvecklare: Ubisoft
Utgivare: Ubisoft
Premiär: 7 november