Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rektorn saknade pedagogisk utbildning

Skolinspektionen avslår en ansökan från Brunnsviks folkhögskola i Borlänge om att ge betyg i Svenska för invandrare, SFI. Skälet är att den nyanställda rektorn saknar pedagogisk utbildning.

Annons

– Avslaget var väntat, säger rektorn Sofie Wiklund.
Hon har påbörjat rektorsutbildning vid Uppsala universitet och har sen tidigare en kandidatexamen i journalistik från Mittuniversitetet i Sundsvall, samt har läst socialantropologi och hållbar utveckling vid Högskolan Dalarna.

Skolinspektionen skriver i beslutet att Brunnsviks folkhögskola inte visat att den har förutsättningar att följa de föreskrifter som gäller för utbildningen i SFI.
– Jag har fem och ett halvt års akademiska studier, har även jobbat som lärare med facklig utbildning, men har inte de akademiska pedagogiska poängen.

Många andra folkhögskolerektorer har också fått avslag. Men kompetens har vi genom att vi behärskar varenda skolplan. Det är viktigt att få fram att folkhögskolan är ett komplement där det ställs helt andra krav på rektorn, säger Sofie Wiklund.
– Man måste diskutera folkhögskolans roll. Vi tar hand om de elever som tippar ur den vanliga skolan och där krävs en helt annan pedagogik. Akademiska poäng är formalia som ges för stor tyngd i Sverige i dag.

Skolinspektionens beslut får inga följder för skolan.
– Folkhögskolor kan driva SFI utan betygsrätt med samarbetspartner som kommunen. Men vi hade inte tänkt starta SFI i år utan det var bara en sak vi la till, säger hon.
Inom de andra kurserna på folkhögskolan ges inte vanliga betyg.
– En folkhögskola har ett helt annat system. Vi utfärdar omdömen, säger Sofie Wiklund.

Sylvia Kjellberg
sylvia.kjellberg@daladem.se