Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Resecentrum på gång – men genomfart dröjer

Annons

Tanken är att Mora ska bli en regionstad för det här området, sade kommunens gatuchef Magnus Birkeholm då han i torsdags kväll var med på Trafiksäkerhetsrådets temakväll och berättade om trafikplaneringen, Strandens skola, Resecentrum och affärsområdet i Noret.

Det som är närmast på gång är Resecentrum och en rondell i korsningen vid Färnäs kvarn där trafiken till och från Norets handelsområde och Färnäs ansluter till riksväg 70. I det här projektet som har en totalkostnad på 6–7 miljoner kronor ingår också cykelvägar och anslutningsvägar. Kommunens kostnad ligger kring en miljon kronor, region Dalarna bidrar med fyra miljoner och Trafikverket med resten.
– Cirkulationsplatsen ska byggas under sommaren och hösten, säger Magnus Birkeholm.

Nästa område som ska exploateras i Noret ligger nära Biltema. Där ska Själsö Sverige AB köpa 22 870 kvadratmeter mark av kommunen. Själsö som har kontakt med andra företag som vill etablera sig i Noret, ska bygga och hyra ut lokaler till dessa företag.
Enligt det avtalsförslag som tekniska nämnden sagt ja till ska Själsö Sverige AB senast den 1 juli i år betala första delen i den här affären, 343 000 kronor, en tiondel av den beräknade slutsumman.

Själsö ska också i ett senare skede betala drygt 2,7 miljoner kronor som ersättning för de kostnader som kommunen haft för att planera området och bygga ut vatten och avlopp samt gator.
Då Noretområdet diskuterades tog Lennart Sacrédeus upp Biltemas höga pelare som dominerar området.
– Skandalöst hanterat, tyckte Anders Romson. Men Birkeholm menar att pelarens höjd inte överskrider det som är tillåtet.

Nya Resecentrum på stationsområdet har försenats något på grund av överklagande men Magnus Birkeholm räknar med att byggnationen ska börja till hösten. Invigningen har varit planerad till juni 2014. Resecentrum kostar 50 miljoner kronor, kommunens del uppgår till 21,5 miljoner kronor.
– Vi skulle vilja knyta ihop Resecentrum med Mora centrum med en tunnel vid Strandens skola, förklarade Magnus Birkeholm. Den här tunneln är än så länge mest ett önskemål.

De diskussioner som förs om Strandens skola handlar nu i huvudsak om att området ska kunna nyttjas av Vasaloppet, eventuellt som en ny plats för det stora mässtältet.
– En förutsättning för att mässtältet ska kunna flyttas till Strandens skola är att vi kan lösa problemet med flödet av människor mellan parkeringarna på andra sidan vägen och järnvägen och Strandens skola. Detta kräver en gångbro eller en tunnel, kanske den gångbro som användes i år permanentas, säger Magnus Birkeholm.

Då det gäller genomfartstrafiken i Mora har Trafikverket pengar till en första etapp först 2019. Kommunen vill prioritera vägbiten mellan Strandens skola och Noretbron som har den högsta trafikintensiteten, utslaget på ett år passerar 22 000 bilar den vägen varje dygn. På den här vägbiten ska fyra rondeller anläggas. Kostnaden är beräknad till 25–30 miljoner kronor.

Ett sätt att komma i gång med det här vägbygget skulle kunna vara att kommunen förskotterar pengar, något som blir möjligt 2014 om kommunen och Trafikverket kan komma överens.
Kommunen har gjort en sådan förskottering tidigare, då Tuvanrondellen byggdes. Kommunalrådet Bengt-Åke Rehn säger inte nej till att kommunen lånar pengar för att sätta i gång vägprojektet tidigare än 2019, även om det rör sig om betydligt större summor än det som lånades upp för rondellen i Tuvan.
– Med tanke på trafiken bör vi vidta de åtgärder som vi kan för att underlätta framkomligheten, säger Bengt-Åke Rehn.

Jan Norberg/DT