Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rhenguld räddningen

Efter åratal av svag ekonomi för operaverksamheten i Dalhalla gav sommarens Rhenguldet en vändning.
– Vi är nöjda med ­sommaren, säger konstnärlige ledaren för ­Dalhalla opera, Göran Eliasson.

– Ekonomin ser bra ut. Inte förlust som tidigare år.
Två föreställningar av Rhenguldet lockade cirka 4 500 besökare. Eliasson kan till och med sträcka sig till en liten vinst. Kanske 50 000–100 000 kronor.
– Det har tidigare varit en hel del turbulens kring ­Dalhalla. Problem med ekonomi, gamla skulder och uteblivna bidrag, säger ­Göran Eliasson som tog över taktpinnen för snart två år sedan.
– Det var mycket minus ­tidigare.

Stramare budgetar och fortsatt ekonomiskt stöd i mångmiljonklassen är nyckeln till framgång. Utan stöd från bland andra Statens kulturråd, landsting, kommuner och en rad privata sponsorer faller operaverksamheten i Dalhalla.
– Vi kan ju inte trolla med knäna. Alla måste ta sitt ­ansvar.
Wagners Rhenguldet var chansningen som gick hem.
Produktionen hyllades.
– Det var viktigt för oss.

Inget Rhenguldet till ­nästa sommar, men det ­planeras för fullskalig opera.
Något i stil med Aida eller Carmen.
– Stora operaevenemang måste det vara.
– I och med årets Rhenguldet har vi visat att det går. Nu har vi skakat av oss de värsta skuggorna från ­tidigare år, avslutar Göran Eliasson som med tillförsikt ser fram mot nästa operasommar i Dalhalla.

Christer Klockarås/DT