Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rhenguld räddningen

Efter åratal av svag ekonomi för operaverksamheten i Dalhalla gav sommarens Rhenguldet en vändning.
– Vi är nöjda med ­sommaren, säger konstnärlige ledaren för ­Dalhalla opera, Göran Eliasson.

Annons

– Ekonomin ser bra ut. Inte förlust som tidigare år.
Två föreställningar av Rhenguldet lockade cirka 4 500 besökare. Eliasson kan till och med sträcka sig till en liten vinst. Kanske 50 000–100 000 kronor.
– Det har tidigare varit en hel del turbulens kring ­Dalhalla. Problem med ekonomi, gamla skulder och uteblivna bidrag, säger ­Göran Eliasson som tog över taktpinnen för snart två år sedan.
– Det var mycket minus ­tidigare.

Stramare budgetar och fortsatt ekonomiskt stöd i mångmiljonklassen är nyckeln till framgång. Utan stöd från bland andra Statens kulturråd, landsting, kommuner och en rad privata sponsorer faller operaverksamheten i Dalhalla.
– Vi kan ju inte trolla med knäna. Alla måste ta sitt ­ansvar.
Wagners Rhenguldet var chansningen som gick hem.
Produktionen hyllades.
– Det var viktigt för oss.

Inget Rhenguldet till ­nästa sommar, men det ­planeras för fullskalig opera.
Något i stil med Aida eller Carmen.
– Stora operaevenemang måste det vara.
– I och med årets Rhenguldet har vi visat att det går. Nu har vi skakat av oss de värsta skuggorna från ­tidigare år, avslutar Göran Eliasson som med tillförsikt ser fram mot nästa operasommar i Dalhalla.

Christer Klockarås/DT