Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Robert Sundberg: Dagspress i tuff ekonomisk miljö

Massmedier

Annons

För ett antal årtionden sedan fanns socialdemokratiska tidningar, eller ledarsidor, i hela landet. De var mer än 30. Nu är bara drygt tio kvar.

S-tidningarna, eller S-ledarsida i tidning med två ledarsidor i några fall, är ofta cirka hundra år gamla. 2017 fyllde Dala-Demokraten, DD, 100 år.

De kvarvarande S-tidningarna (S-ledarsidorna) har större tidningskoncerner som ägare nu och är, på företagsspråk, integrerade i dem. De har samma teknik, lokaler, administration, annonshantering, tryckning och en del redaktionellt innehåll. Det ger stordriftsfördelar.

Första halvåret i år har två större tidningskoncerner köpts upp. De är Mittmedia, ägare av bland annat DD, och Stampen, ägare av bland annat Göteborgs-Posten.

De har köpts av större ägargrupperingar. De är de två största medieägarna i Sverige, Bonnier respektive Schibsted. De är nya huvudägare. Mindre delägare ingår också.

De flesta känner till Bonniers Expressen och Dagens Nyheter och Schibsteds Aftonbladet och Svenska Dagbladet.

Med förvärven ökar ägarkoncentrationen vad gäller tidningar och medier i Sverige. Trots det är det ingen större debatt om det.

Det var mer debatt, om ägarkoncentration av medier, för runt 20 år sedan när norska Schibsted köpte Aftonbladet, från LO, och Svenska Dagbladet. Och att Bonnier ökar sitt medieägande var länge känsligt.

Det dröjde av det skälet innan Bonnier köpte in sig i TV4, som startades i 90-talets början, och ökade sin ägarandel (nu är Bonnier på väg att slutföra en försäljning av TV4, till Telia).

Med tiden fick organisationer som LO, partier och ägarfamiljer svårt att vara tidnings- eller medieägare, eftersom det kunde vara kostsamt och utsatt för kritik. Med digitaliseringen blev det även svårt att ha kompetens för den förnyelse som krävs.

Förhoppningsvis har S-tidningarna och dagspressen många år kvar, även om miljön de verkar i är ekonomiskt tuff.

Ett fåtal storägare äger nu pressen i Sverige och övriga medier som finns. De finner sig dock vara små jämfört med giganter som Facebook, Google och andra informationsteknikjättar.

För ett antal mindre tidningar, och tidningsföretag, fanns kanske inget annat alternativ än att få en ny, än större mediekoncern som ny huvudägare. Alternativet hade riskerat bli att inte klara driften längre.

Medier, och tidningar, har i många fall varit ekonomiskt svåra att driva med lönsamhet, särskilt vid sämre konjunktur.

Förhoppningsvis har S-tidningarna och dagspressen många år kvar, även om miljön de verkar i är ekonomiskt tuff.

Annons