Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Robert Sundberg: Det blir allt färre döda i trafiken

Trafiken

Annons

1997 beslutade riksdagen om en nollvision för antalet döda i trafiken. Sedan dess har visionen varit vägledande för arbetet gällande säkerheten i trafiken. Det året var det 787 som dog i trafiken.

Antalet skadade, många svårt, i trafiken är också många. Antalet svårt trafikskadade är cirka tio gånger fler än antalet dödade. Med bättre trafiksäkerhet kan de också bli färre eller få mindre svåra skador.

Nyhetsbyrån TTs artikel om antalet döda i trafiken 2019 hade rubriken: ”Rekordfå omkom i trafiken”. Antalet döda var 223, lägsta dödstalet i modern tid. Efter att nollvisionen formulerades vidtogs åtgärder för att minska olycksriskerna. Det skedde främst gällande vägarna, av Vägverket senare Trafikverket.

Antalet planskilda korsningar minskades. Och så gjordes korsningar och avfarter säkrare. Det gällde särskilt större vägar. Fler rondeller byggdes. Framför allt försågs de större vägarna med vajer eller räcke i mitten.

Det gav effekt i att antalet olyckor minskade på de vägarna och totalt. Vägarnas säkerhet är alltså en faktor som påverkar trafiksäkerheten och antalet döda och skadade.

En annan faktor är fordonen. Med en i snitt bättre fordonspark, gällande personbilar, har deras krocksäkerhet förbättrats. Krockkuddar, sidokrockskydd, antisladdfunktion är några säkerhetsfunktioner som blivit vanligare.

Ytterligare en faktor är de som framför fordonen. Att inte personer framför fordon alkohol- eller drogpåverkade ökar säkerheten. Samma gäller att inte köra ett fordon om man är trött eller sjuk.

Trafiken och antalet personer i den har ökat sedan 1997. I ljuset av det är det minskade antalet dödade en än större framgång.

Det går att anlägga politiska aspekter på trafiksäkerheten och nollvisionen. Med mer resurser, ytterst via skatter, kan vägarnas säkerhet förbättras ytterligare.

Det går att anlägga politiska aspekter på trafiksäkerheten och nollvisionen. Med mer resurser, ytterst via skatter, kan vägarnas säkerhet förbättras ytterligare.

Fordonen har blivit trafiksäkrare. Med färre äldre bilar med sämre säkerhet och som ersätts med nya kan fordonsparkens kvalitet bli bättre i snitt.

Bättre beteende av förare, som använder de säkerhetshöjande funktioner som finns och följer trafikreglerna ger att säkerheten höjs ytterligare.

Till trafikreglerna hör hastighetsgränserna. Kanske bör de sänkas på vissa vägar. Det kan öka säkerheten och minska miljöpåverkan.

Ett gott beteende i trafiken, med gott omdöme och hänsyn, bör alla som verkar i trafiken försöka leva upp till. Det bidrar till att hålla antalet döda och skadade i trafiken lågt.

Utöver bilburna finns gående, cyklister, mopedister, motorcyklister med flera i trafiken.

Om det går att sätta rubriken ”Rekordfå omkom i trafiken” ytterligare ett antal år är visionen om noll döda i trafiken nära att bli uppfylld.