Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Robert Sundberg: En kostsam pressmångfald

Pressens ekonomiska villkor

Annons

TV-serien Succession (Förändring, Ägarskifte) handlar om en äldre manlig medieägares familj. Han ber vid ett tillfälle om råd från sina barn.

Medieägaren, som liknar Rupert Murdoch, överväger att sälja delar av sin koncern.

En son som är trendig och vill få pengar råder fadern att sälja de högt värderade it-teknikbolagen och en del gammalt, som nöjesparker, och att fadern behåller det han är känd för: tv och tidningar.

En dotter, som har en karriär som politisk konsult och har problem i sitt yrke med att fadern äger nyhetsmedier och får kritik för det, råder fadern att sälja medierna och behålla det nya och en del av det gamla: it-teknikbolag och nöjesparker.

Denna scen ur en berättelse visar på dilemmat mellan gamla medier som tv och tidningar och ny teknik med koppling till internet.

Jag kom att tänka på det i samband med att nyheten kom att den socialdemokratiska tidningen med två editioner, Östra Småland och Nyheterna i Oskarshamn, läggs ned. Ägaren Gota Media gav besked om det måndag 25/11. Nästan 20 personer blir av med jobben.

Tidningen och dess två editioner var en del av de gamla medierna, även om den också hade sajt och annat som nästan alla tidningar har nu.

Tidningar har fått en betydande del av intäkterna från annonser. Annonser är nu främst på olika sajter på internet. Det har dragit undan resurser från dagspressen.

De aktörer som erhåller annonsintäkter har sällan journalistiska ambitioner. Ofta är de internationella aktörer med ägare utomlands. En svensk mediekoncern som Gota Media är liten jämfört med dem.

Sedan Gota Media för nästan nio år sedan blev ägare av Östra Småland har den koncernen täckt förluster på sammanlagt 100 miljoner kronor. Det är förluster som skett trots statligt presstöd på mellan 13 och 20 miljoner kronor till Östra Småland per år.

Gota Media har haft ekonomiskt tålamod med Östra Småland. Likt för många andra tidningar är det prenumeranter och annonsörer som svikit, så att det blivit en dålig utveckling för tidningen.

Likt Göran Greider skrev i en ledare om bland annat Östra Småland är det viktigt att de som gillar en tidning betalar för den om de vill ha den kvar.

Det är ju marknadskrafter det är fråga om, för det tryckta ordet att kunna spridas, nu på främst internetbaserade plattformar, som appar i mobiler.

Gota Media hade kunnat vara generös och låtit Östra Småland leva kvar som en ledarsida jämte den borgerliga i sin tidning, Barometern. Det hade bidragit till en mångfald i åsiktsutbudet i pressen där. Några hundra prenumeranter kanske det kunnat ge och finansiering av redaktörstjänsten för sidan.

Östra Småland och dess ägare hade inte it-bolag och nöjesparker att sälja. Så de kan tyvärr inte driva åsiktsmässigt och journalistiskt värdefulla tidningar som har bristande lönsamhet.

Fast det går inte att kräva att i grunden borgerliga mediekoncerner ska bereda daglig plats för vänsteråsikter i sina medier.

Likt i tv-serien Succession är tidningsutgivning en ekonomisk fråga. I Succession kunde mediemagnaten driva tidningar vidare om han sålde it-teknikbolag och nöjesparker. Östra Småland och dess ägare hade inte it-bolag och nöjesparker att sälja. Så de kan tyvärr inte driva åsiktsmässigt och journalistiskt värdefulla tidningar som har bristande lönsamhet.