Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Robert Sundberg: För att Sverige ska kunna gå att regera måste alla partier ta ansvar när de i höst ska lägga sina budgetalternativ

Budgetprocessen

Sedan 90-talets början har processen för budgetar varit på det sätt den är, eller bör vara, nu. Det är att regeringen lägger en budget och det gör även oppositionens partier, var för sig eller tillsammans om de har förhandlat om det.

Sedan röstas det om partiernas budgetar, från mellan det minsta partiets och näst minsta partiets och så vidare. Till slut står valet mellan regeringens budget och det största oppositionspartiets (samarbetande oppositionspartiernas) budget.

Partier som sett sin budget förlora röstar inte i omröstningarna efter att egna förslaget fallit. Så har praxisen varit. Det möjliggör för Sverige att ha minoritetsregeringar.

Att budgetprocessen bör vara som beskrivits är också för att inte statsfinanserna ska underfinansieras. Detta genom att riksdagen röstar fram en budget med andra utgifter och intäkter än vad regeringen har i sitt förslag.

Sverigedemokraterna var det parti som började bryta mot praxis. De röstade på de fyra allianspartiernas budgetförslag hösten 2014. Den nya rödgröna regeringens budget förlorade därmed.

Samma skedde hösten 2018 när SD röstade på ett budgetalternativ från M och KD som fick 154 röster mot regeringens som maximalt kunde få stöd från 144 ledamöter från S, MP och V. C och L lade ned sina 51 röster. Det var innan januariavtalet.

Partier i opposition kan gå ihop om ett budgetalternativ. Så skedde hösten 2014 med de fyra i alliansen och hösten 2018 med M och KD. Regeringen hade i båda fallen chans att vinna omröstningen om praxis hållits, vilket inte SD höll.

I höst riskerar regeringen att inte få igenom sin budget. Den har 116 mandat. Om den lägger en budget förankrad hos V blir det 143 mandat, och med i stället C 147. I alla tre fallen, regeringen ensam, med V eller med C, är det mer än ett budgetalternativ från M och KD på 92 mandat eller även L på 112.

Men om SD röstar för en budget från M, M+KD eller M+KD+L riskerar det att bli den som blir Sveriges budget. M och SD ha 132 mandat. En budget som är förhandlad med V eller C kan vinna över den.

Det går antagligen inte att förmå SD att rösta bara på sin budget och sedan inte rösta på andra budgetalternativ, vilket varit praxis.

Värnar M, KD och L en ansvarsfull budgetprocess lägger de bara partiegna budgetar i höst och bjuder inte SD eller sig själva på chans att åsamka regeringen ett stort nederlag

Men om vardera av högeroppositionens tre partier, M, KD och L, lägger egna budgetar kan inte en budget från M vinna över regeringens budget som förhandlats fram med C eller V även om SD röstar på M-budgeten.

Om M, KD och L vill värna budgetprocessen och att Sverige ska kunna styras av minoritetsregeringar bör de bara lägga partibudgetar i höst när de vet att SD sannolikt röstar för en M+KD- eller M+KD+L-budget.

Om M, KD och L lägger gemensam budget och hoppas den vinner med även SD-stöd blir det inte bara regeringskris. Då måste frågan om ändringar i författningen tas upp för då kan inte Sverige ha minoritetsregeringar av det slag vi haft hittills.

Värnar M, KD och L en ansvarsfull budgetprocess lägger de bara partiegna budgetar i höst och bjuder inte SD eller sig själva på chans att åsamka regeringen ett stort nederlag med i så fall kris för alla kommande budgetprocesser och för författningen.