Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Robert Sundberg: Industrin blir mer känd där den redan är känd

Exporten

Annons

I veckan drogs en kampanjen Hela Sverige Exporterar i gång. Utrikeshandelsminister Ann Linde (S) lanserar den. Hon avser besöka alla län i samband med kampanjen.

Exakt vad Linde ska göra inom ramen för kampanjen vet jag inte. Det kan i och för sig vara bra att uppmärksamma exportens betydelse för Sverige, landets ekonomi och sysselsättning.

I storstadsområden och hos vissa personer är antagligen inte exporten eller exportindustrin så närvarande i medvetandet. För inte så länge sedan sade dåvarande statsministern Fredrik Reinfeldt (M) att industrin i Sverige var "basically gone", alltså: "i grunden och botten försvunnen".

Runt om i landet har industrin och exportindustrin en central ställning, för ekonomin där, arbete och i medvetandet. Många kommuner har ofta industri, inriktad på export, som stor arbetsgivare. Några exempel är ABB i Ludvika, SSAB i Borlänge, Luleå och Oxelösund, Stora Enso i Avesta / Fors och Borlänge / Kvarnsveden, LKAB i Kiruna och Gällivare, Boliden i Skellefteå, Holmen, före detta MoDo, i Örnsköldsvik, Sandvik i Sandviken.

Ja, denna lilla uppräkning visar att industrin är central på många ställen i landet, även om jag i exemplen begränsade mig till Dalarna och Norrland. Industri med koppling till malm och järn samt skog är särskilt central i Sverige.

Trots denna kampanj är industrin, och exportindustrin med dess ofta stora företag, redan ganska omhuldad i vårt land och har varit det i lång tid av makthavarna.

Att minska kronans värde har varit en återkommande metod att stärka exportindustrin, och fördyra import, i 45 år. Detta genom devalveringar eller att låta kronan flyta fritt mot andra valutor.

I huvudstadens område, där mer kännedom om exporten och industrins betydelse borde erhållas, riskerar budskapet att vara för svagt för att nå fram.

Det senare kan i teorin, och ibland i praktiken, leda till lite grann starkare valuta och svårare för exportindustrin. Men oftast, och särskilt nu, är det en svag kronkurs som erhållits.

Ekonomer pratar rent av om risken att (export-)industrin slöar till i sin effektivisering när den får lättförtjänta vinster och marknadsandelar tack vare låg kronkurs.

Sammanfattningsvis kan Lindes kampanj vara bra för att påtala exportens vikt runt om i landet. Antagligen är det de landsdelar och personer som redan känner till det som Lindes initiativ röner genomslag hos. Som i Dalarna och Norrland.

Men i huvudstadens område, där mer kännedom om exporten och industrins betydelse borde erhållas, riskerar budskapet att vara för svagt för att nå fram.

Annons