Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Robert Sundberg: Med elflyg kan flygplats i Borlänge vara bra

Kommunpolitik: Falun

Kommunpolitiker i Falun har debatterat Dalaflyget, flygplatserna i Borlänge och Mora, som Falun är med och betalar. Det rör sig om 3,2 miljoner kronor per år för Falun (och 33 miljoner för länets alla kommuner) och kostnaden är inlagd i kommunens budget sedan i somras. Torsdag 11/3 skulle formella beslutet om att överföra pengarna till Borlänge kommun tas. Den kommunen betalar sedan till Dalaflyget.

En debatt om flygplatsen i Borlänge uppstod i samband med det. Patrik Liljeglöd (V) ansåg att det är oetiskt att lägga skattepengar på miljöförstöring. Miljöpartiet yrkade på avslag gällande pengar till Dalaflyget. Partiet framhöll att folk har upptäckt att de klarar sig ganska bra utan inrikesflyg.

Utlandsresande bör inte subventioneras av kommuner men samhällsviktiga verksamheter som Försvaret och sjukvården kan behöva flyget och då bör finansiering gå via dem, menade Maj Ardesjö (MP).

Kritik mot Dalaflyget kom också från Lars Jerdén (S). Han konstaterade visserligen att Falu kommun nu är bunden i ett avtal om Dalaflyget och att avtal ska sägas upp då det finns möjlighet att göra det. Sedan avtalet slöts har klimatfrågan hamnat i centrum, med Greta Thunbergs demonstrationer. Och så har reguljärflyget upphört vid Borlänges flygplats, påtalade Jerdén.

Det finns fog för den kritik som politiker som de från V, MP och S, har mot Dalaflyget och dess kostnader. Men deras kritik är kortsiktig och riktad mot det flyg som finns för närvarande, med jetmotorer som avger koldioxid.

Men en teknik för elflyg är under utveckling. Den som vill kan sätta sig in mer om det. Plan för 19 passagerare med målsättning att tas i trafik om fem år är på väg att tas fram. Och för tre år sedan gjordes första testturerna med världens första serietillverkade elflygplan. Norge har av sin transportminister ett mål sedan 2018 att alla korta flygdistanser, upp till runt 40 mil, ska trafikeras med elflyg 2040.

Motorer för elflygdrift är för övrigt billigare än jetmotorer, mer än halverar energikostnaden och har nedåt en tiondel i kostnad för underhåll.

Det sätt som en del av flyget drivs på kan komma att förändras, till mer av eldrivet. Det tål att tänkas på i debatten om regionala flygplatser

Tekniken för elflyg är i ett tidigt skede. Men den liknar tekniken för elbilar, där utvecklingen går snabbt nu. Om elflyg blir vanligare kan flygplatser som de i Borlänge och Mora komma att fylla en viktig funktion i transportsystemet.

Det flyg som finns i dag har utsläpp av koldioxid och då kan kritik mot kommunala skattepengar till flygplatser ha berättigande. Men det sätt som en del av flyget drivs på kan komma att förändras, till mer av eldrivet. Det tål att tänkas på i debatten om regionala flygplatser som de i Borlänge och Mora.