Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Robert Sundberg: Svenskt Näringsliv ropar och får svar som man vill ha

Kommuners företagsklimat

Annons

Arbetsgivarnas intresseorganisation Svenskt Näringsliv, SN, lägger sedan flera år mycket pengar varje år på en omfattande undersökning. Den gäller Sveriges 290 kommuners så kallade företagsklimat.

Utifrån resultatet görs en ranking, där kommuner kan öka eller minska i relation till andra kommuner. Även om alla kommuner skulle förbättra sina företagsklimat skulle hälften av kommunerna öka i ranking och hälften minska. Ranking fungerar så.

Som man ropar i skogen får man svar. Det ordspråket kan användas om undersökningen från SN. För det första har bara hälften (49 procent) av de tillfrågade företagen svarat (30 627 svar). Bortfallet är större än svaren.

För det andra finns inslag av godtycklighet i undersökningen, och har funnits alla år den gjorts. Rankingen av kommunerna baseras till två tredjedelar av svaren från företagen och en tredjedel av statistik. Varför inte en annan fördelning? Exempelvis hälften för vardera av de två.

Svaret är antagligen att med två tredjedelar från företagens svar är det möjligt med en del förändringar i rankingplacering, och i flera fall stora sådana på flera tiotal placeringar upp (eller ned).

Om statistiken vägt tyngre, exempelvis hälften eller 60 procent, hade enkätsvaren från företagen inte påverkat lika mycket och kommunerna hade inte skiftat så mycket i rankingplacering per ett år.

Som det är nu kommer i Dalarna Älvdalen och Malung Sälen på runt 100 i ranking, medan Falun och Borlänge hamnar på runt 190. Med tyngre vikt för statistiken skulle de förra sannolikt hamna lägre och de senare, med bland annat bättre kommunikationer, högre.

Statistik och andra oföränderliga faktorer, som kommunikationer (vägar, flygplatser), gynnar troligen storstäderna och deras välbeställda kranskommuner. De är ju nära centralstationer och storflygplatser och stora vägar.

Med sin ranking lyckas Svenskt Näringsliv varje år sätta sina medlemmars, företagens, intressen högt på dagordningen, särskilt i lokala och regionala medier.

Med sin ranking lyckas SN varje år sätta sina medlemmars, företagens, intressen högt på dagordningen, särskilt i lokala och regionala medier.

En del politiker anammar okritiskt SN-rankingen om företagsklimat som om den vore en oberoende vetenskaplig studie, vilket den inte är.

Politiker ska ju agera för allmänintresset, där företag och arbetsgivare är ett av flera.

SNs undersökning blir även lätt en mätning av företagares åsikter för stunden. Många av dem röstar på M och SD och om en kommun får ett nytt styre, med M och SD (i stället för ett tidigare socialdemokratiskt lett styre), som Sölvesborg i Blekinge, ökar kommunen lätt i ranking. I Sölvesborgs fall 39 placeringar till plats 87 av 290.