Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så ska lektionerna bli roligare

Annons

Lite orättvist. Det tycker rektorerna Göran Haglind och Stefan Forsmark om Skolinspektionen lista över brister.
De har redan dragit igång ett arbete för att utveckla undervisning.

I lördags berättade DD om Skolinspektionen granskning av Gylleskolan. En rad brister ska nu åtgärdas.
Det gäller bland annat undervisningen som "inte alltid är tillräckligt stimulerande för eleverna". Betygen ligger också lägre än riksgenomsnittet.
Det är rektorerna som ansvarar för den pedagogiska ledningen.
Stefan Forsmark berättar att skolan är på god väg att förnya arbetet i högstadieåldern. Syftet är att göra lektioner mer intressanta.
Ett sätt är parallellläsning. Två klasser i samma årskurs har samma ämne samtidigt. Då kan eleverna jobba i grupper på olika nivåer och har tillgång till båda klassernas lärare.
- Man tar vara på lärarnas spetskompetens. Det gör också arbetet mer engagerande.

Stötta lärare

Stefan Forsmark har också börjat gå runt i klassrummet för att stötta lärarna i det dagliga arbetet med undervisningen. Det skapade först visst nervositet bland lärarna, men är nu uppskattat, berättar rektorn.
Att pojkarna ligger ganska långt efter flickorna i betygsmeriter gäller på Gylle, men även nationellt, konstaterar Göran Haglind.
- Det här måste vi tränga djupare i.

KARIN SUNDIN
0243-920 03
karin.sundin@daladem.se