Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Säger upp avtal om konsumentvägledning

Social- och utbildningsförvaltningen i Ludvika vänder på varje sten för att hitta sparobjekt.

Bland dessa har nu det mångåriga avtalet med köp av konsumentvägledarens tjänster från grannkommunen Smedjebacken hamnat i ljuset.

Nu är visserligen förvaltningens ekonomi i bättre form än exempelvis vård- och omsorgsförvaltningens.

Men i slutet av mars deklarerades att social- och utbildning har ett sparbeting på 3,5 miljoner kronor om årets budget ska hålla.

Och som ett litet strå till stacken dras nu konsumentvägledningen in, vilket motsvarat en kostnad på cirka 90 000 kronor året.

Medan konsumenterna i Smedjebacken har en egen konsumentvägledare att vända sig till kommer nu Ludvikaborna att hänvisas till Konsumentverkets nya upplysningstjänst "Hallå konsument".

Noteras kan att konsumentvägledning på lokal nivå är en frivillig service för kommunerna.

Klart står samtidigt att den "gratistjänst" som blir följden av det uppsagda avtalet har fått en del kritik på grund av långa väntetider i telefon.

Enligt uppgift har Konsumentverket 22 handläggare till förfogande, vars uppgift är att hjälpa konsumenter över hela landet.