Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Sälj en unik skola”

”Sälj” skolan och tjäna pengar och kvalitet.
Det föreslår marknadsföraren Johan Peters i en skrivelse till kommunledningen.

Annons

Han konstaterar att Gagnefs kommun har unik verksamhet, som ger intäkter och med bra marknadsföring skulle kunna generera ännu mer pengar.
I förslaget till budget för 2014 har kommunledningen lagt in sparbeting, bland annat ska musik- och dansskolan sänka kostnaderna med en halv miljon kronor.
Johan Peters, som flyttat hem till Gagnef för att ge sina barn en bra uppväxtmiljö, vill stimulera beslutsfattarna till att se fler möjligheter i budgetarbetet. Han konstaterar att han är lekman inom skolan, men besitter ”en del säljkunskap med inriktning mot produktpaketering”.

Han slår fast att neddragningar ibland får konsekvenser som man inte räknat med och att det i skolsammanhang borde vara fokus på hur man i konkurrens med andra skolor, inte minst friskolor, behåller och helst ökar elevantalet – eftersom det utgår statliga medel för varje elev.
Efter en titt på ”produkten skolan” i Gagnef har han hittat en unik del i musik- och dansskolan, där en stor del av verksamheten dessutom sker i anslutning till goda tåg- och bussförbindelser.
– Vad händer om Gagnef i stället för att dra ned satsar på den verksamheten och bygger varumärket på det? Hur många barn står i kö när programmet Idol är ute i Sverige? Hur många lärare har erfarenhet av auditions och verksamheter av Idol-typ? Musik- och dansskolans lärare utgör en unik plattform för elevrekrytering, anser han och fortsätter:
– Hur mycket självkänsla har musik- och dansskolan gett Gagnefs unga under 15 år och hur många tjejer har dansskolan lyft fram och gett mod att stå på en scen? Vad är det värt? Och hur värderas det värdegrund­s­arbete som skett och sker i dansundervisningen och förmedlas genom dess shower?

Johan Peters håller för sannolikt att många elever valt Djuråsskolan tack vare musik- och dansskolan och att det bidragit till intäkterna. Och han är orolig för att andra kommuner ska ta över Gagnefs musik- och danslärare, den unika verksamheten och därmed elever och intäkter.
Han ger förslag på hur skolan skulle kunna säljas i bemärkelsen marknads­föras, han funderar kring intäkter och kostnader, och han betonar vikten av kommunala satsningar även på flickor – och han kommer med en rekommendation:
– Gagnef ska inte göra som alla andra, utan i stället satsa där alla drar ner och lyfta fram det i alla sammanhang. Det ger resultat och stärker varumärket.

Kent Olsson/DT