Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Servicen på orterna ska behållas och utvecklas

Annons

Lena Kansbod, 56, har redan haft möten med ”kontaktpersoner starkt engagerade i bygden” i Grangärde, Sunnansjö, Grängesberg och Fredriksberg. Som landsbygdsutvecklare ska hon och tolv kollegor i andra pilotkommuner finna bästa metoder och samarbetsformer för att utveckla servicen på landsbygden.


– Just nu reser jag runt i kommunen på olika träffar med kontaktpersoner, som jag fått tips om. Personer som berättar hur situationen ser ut i dag. Vad det finns för nätverk att jobba med? Hur  vi ska samarbeta för att utveckla servicen för att kunna bo, verka och trivas på en ort, säger Lena Kansbod.

Hon är nytillträdd landsbygdsutvecklare för Ludvika kommun, en av 13 pilotkommuner i landet för att utveckla metoder och samarbetsformer för servicen i glesbygd så företag och boende ska kunna just utvecklas och bo kvar.
Lena Kansbod är tills vidare veckopendlande Karlstadsbo. Åren 2002-2007 var hon turismsamordnare i Södra Dalarna, inklusive Ludvika och Smedjebacken.
Under några Värmlandsår har hon jobbat med destinationsutveckling och infrastruktur i Klarälvsprojektet.
Hon drog för några år sedan igång en stor matmässa ”Smaka på Värmland” i Mariebergsskogen i Karlstad.

Kommersiell och offentlig service är grunderna för en kommuns attraktivitet och för näringslivets utveckling. Frånvaron av service kan leda till nedläggning av kvarvarande, för många livsnödvändiga, företag.
– Det finns ingen optimal modell som passar alla kommuner.
– För att utveckla servicen måste alla samverka. Jag har till exempel inget konto till investeringar. Jag ska fungera som en länk mellan de som bor och verkar ute i byarna och de kommunala förvaltningar. Om det kommer till önskemål om investeringar tänker jag först och främst på Länsstyrelsen som har ansvaret för glesbygdsservice.

Ett förslag som brukar föras fram är att göra skol- och filialbiblioteket till servicecentra.
– Det är en mycket intressant tanke. Biblioteken har så stark trovärdighet i sig, är serviceinriktade och har ofta bra öppettider. Bibliotekens roll i att samordna servicefrågorna intern i Ludvika kommun ska jag absolut utreda.
– Nej, jag har ännu inte mött något ”skriande behov”. Men jag har bara funnits på plats ett ögonblick. Jag tycker nog kommuninvånarna själva är väldigt innovativa, handlingskraftiga, duktiga och kompetenta människor. I Sunnansjö bildades till exempel en ekonomisk förening som fixade ett nytt tappställe när traditionella bensinmacken lades ner. Hedervärd insats. Hoppas jag kan bli katalysator för andra utmaningar som behåller och stärker behoven ute i byarna.
– För all del ska jag även träffa Unika Ludvika.
– Räkna också med 2-3 stora offentliga möten här framöver, säger Lena Kansbod.

Boo Ericsson
ludvika@daladem.se

Landsbygdsutveckling
Ludvika kommun medverkar som en av 13 pilotkommuner i Tillväxtverkets satsning på serviceutveckling på landsbygden. Syftet att öka tillgängligheten till grundläggande service, livsmedel, drivmedel, internet, kommunikation, information, i gles- och landsbygder för unga, gamla och företag. Projektet ska pågå till och med 2014.