Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Siba svarar direkt

Annons

Siba sätter stort värde på att göra sina kunder nöjda och i de flesta fall så lyckas vi med vårt uppdrag. I detta fallet var datorn prismärkt med 7990 kr men kunden påtalar att han sett en likvärdig dator hos NetOnNet för 6 990kr. Då datorn kunden tittade på var ett demonstrationsexemplar och sista exemplar, så gick butiken med på att sänka priset till 6 990 kr. Vid köptillfället informerades kunden muntligt om att datorn säljs i befintligt skick och att inget öppet köp gäller. Kunden fick även information om att Siba lämnar ett års garanti på produkten. Information om dessa villkor finns även återgivna på kundens kvitto.

LÄS ÄVEN INSÄNDAREN: Missnöjd datorkund om butiken: ”Vi kör över dig som tåget”

Precis som kunden säger är det skillnad på bytesrätt och öppet köp. Det finns inget i konsumentköplagen som kräver att någon återförsäljare måste erbjuda bytesrätt, det är frivilligt. Siba erbjuder mycket generösa villkor rörande öppet köp, då vi vill att kunderna ska känna sig trygga med sina köp. När Siba erbjuder öppet köp så erbjuder vi naturligtvis även bytesrätt. Undantaget för dessa villkor är bland annat vid försäljning av demonstrationsexemplar, där vi säljer varan i befintligt skick. Men faktum kvarstår, att Siba ej har lämnat någon bytesrätt eller öppet köp vid detta specifika köptillfället, något som annars skulle ha framkommit av villkoren på kvittot eller den muntliga informationen vid köptillfället.   

Vi blev sedan kontaktade av kunden rörande den nedsatta batteritiden och gav kunden ett annat batteri i butiken. Då vi inte fått någon mer återkoppling av kunden så har vi utgått från att batteriet har fungerat till kundens belåtenhet och att felet är avhjälpt. Om inte så är han naturligtvis välkommen tillbaks till oss, så löser vi det.

Vid samma tillfälle så informerade även kunden oss att Sibas lösenord fanns kvar och att datorn inte varit återställd. Vi beklagar detta då det ingår i våra rutiner att alltid återställa produkter innan försäljning. Vi erbjöd oss naturligtvis att återställa datorn för kunden men han hade redan själv åtgärdat detta hemma.

Vad gäller namnet på kvittot så har kundens andranamn samt efternamn skrivits in på kvittot. Vi har dock gjort en anteckning om korrekt tilltalsnamn på kvittot i Sibas system enligt kundens önskemål. Kunden fick även information om att detta inte skulle påverka garantin som Siba ställt ut. Sammanfattningsvis så beklagar vi att kunden inte känner sig nöjd med Sibas bemötande och hade gärna bistått honom med allt som vi rimligen kan göra för att få honom nöjd.

Dessvärre anser vi att bytesrätt eller öppet köp inte är ett rimligt alternativ i detta fallet. Om det finns något fel på produkten (fel som omfattas av garanti eller reklamationsrätt) så är kunden hjärtligt välkommen till Siba för att få hjälp med detta.

Nora Ay,

PR- och Informationschef Siba AB

LÄS ÄVEN INSÄNDAREN: Missnöjd datorkund om butiken: ”Vi kör över dig som tåget”

LÄS MER OM öppet köp och bytesrätt

Läs fler insändare

LADDA NER: Dala-Demokratens nya app från Appstore för Iphone eller i Google play om du har en telefon med Android

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare