Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skolan var inte bättre förr

Var skolan bättre förr? Nej, inte om man skall tro filmen med titeln ”Röster om skolan”. Den var inspelad hösten 1977 på Bergaskolan i Smedjebacken av Roland Engvall som då var min SO-lärare på högstadiet. Han blev sedan journalist på Dala-Demokraten i Säter.

Annons

Filmen var ett projektarbete som han gjorde tillsammans med några av mina klasskompisar. Filmen är ett mycket intressant tidsdokument. Här dyker de upp igen, både gamla kompisar och lärare. Det finns uppenbara problem i skolan. Det handlar om skolk, bråk, skadegörelse, mobbning och minskad respekt för skolans personal.

Många killar och tjejer super, röker och snusar. Lärarna får sin beskärda del av kritiken. Min egen klassföreståndare tycker att det är ”mediernas fel som svartmålar bilden av skolan”. Han efterlyser positiv information. Den intervjuade städerskan vill ha askkoppar på toaletterna. En äldre dam på bruket vill att lokalpressen skall skriva ut namnen på bråkmakarna. De vuxna klagar på ungdomen som slapp, slö och likgiltig. Någon självkritik bland föräldrarna tycks inte förekomma.

Det mesta känns igen, som om vissa problem ständigt återkommer från generation till generation. Då var samhället modernt. Nu, 36 år senare, är filmen ett historiskt men likväl autentiskt dokument.
Nej, det var inget idealsamhälle på 1970-talet heller. Annars är det mycket lätt att idealisera både flydda dagar och historiska personer.

Filmen är samtidigt ett tydligt bevis på att den goda viljan alltid finns i varje ny generation, att vi som var unga då, också hade en stor kreativitet och skaparkraft. Men vi är alla fast förankrade i det samhälle och den tidsanda som omger oss. I filmen pratar en lärare om behovet av en betygsfri skola. Den som skulle framföra en sådan åsikt i dag skulle omedelbart få bära dumstrut.
Samtidigt visar ny forskning att betygsystemet gynnar en viss typ av personlighet. Samvetsgranna och ångestdrivna elever får i regel högre betyg än nyfikna och socialt öppna personer. Så är det verkligen de här betygen vi vill ha?

Jag hör till en generation som växte upp då det inte längre var lika givet att allt skulle bli ständigt bättre. Vi blev tonåringar i glappet mellan punken och dåvarande arbetsgivareorganisationen, SAF; stora ungdomskampanj Satsa-på-dig-själv. Magnus Uggla slog igenom med Varning på stan. Redan då lärde vi oss ordet kris.
Samma år, den första november, demonstrerade 2000 Smedjebacksbor mot den allt mer hotande situationen av ökad arbetslöshet.
Nu, 36 år senare, brottas lärare och elever på Berga-skolan med dagens variant av samma sorts problem som på 70-talet och som vanligt hörs röster om att både skolan, lärarna och ungdomen var bättre förr.
Fan, tro´t.

Ulf Lundén
ulf.lunden@daladem.se

JA

I dag är jag i Uppsala för att diskutera kulturjournalistik med företrädesvis liberala opinionsbildare. Hur det gick? Läs DD på måndag.

NEJ

Varför heter SVT:s nya folkbildande kulturprogram för Kultureliten?