Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smart As

Annons

PS Vita får sitt alldeles egna aerobicspass för hjärnan!

Minns du Brain Training, spelet som skulle träna våra hjärnor genom dagligt spelnötande? Smart As är ungefär samma sak, men bättre presenterat och med fler kreativa lösningar.

Smart As är ett spel, men skulle även kunna vara en app för din hjärna. Det består av ett gäng minispel där de flesta är genomgående bra och så bra att man inte vill lägga spelet ifrån sig. Tanken är att detta ska spelas varenda dag under kortare stunder så att din hjärna ska lära sig att jobba snabbare. För att locka till dagligt spelande har skaparna gjort så att nya spel låses upp ju mer du kör. Valmöjligheterna i början blir därför ytterst begränsade, men moroten att fortsätta finns där och är väldigt stark.

Bland spellägena hittar vi Daglig Träning som ger dig en chans per dag att genomföra slumpmässigt utvalda tester inom de fyra olika kategorierna logik, matematik, observationsförmåga och språk. Blir du inte nöjd med din prestation får du snällt vänta till nästa dygn för att få en ny chans.

Tack vare att Smart As innehåller ett fritt spelläge kan du ändå spela mer under en och samma dag, dock räknas inte resultaten du får där in i din utvecklingskurva. Ett perfekt sätt att tjuvträna på inför nästa dags tester.

Allt som allt finns det 20 olika minispel. I ett av dem får du skriva in vilken bokstav som saknas för att bilda ett ord, medan du andra gånger måste rulla klossar till dess rätta ställe genom att vrida och luta på den bärbara enheten. Smart As tar fram Playstation Vitas alla förmågor bättre än något annat spel, därför är detta numera spelet att plocka fram när du vill visa dina vänner vilka kreativa lösningar ett nytt kontrollsätt kan ge. Till och med VR-korten - som nästan aldrig används men ingår i köpet av en ny konsol - måste tas fram ibland för att kunna ta del av några av de finurliga minispelen.

För det mesta fungerar tekniken utmärkt, men ibland känner jag att spelutvecklarna har gjort det alldeles för svårt för sig själva. I ett av minispelen där du ska hitta siffror med hjälp av den inbyggda kameran märks det som mest. Då känner jag att mitt smarthetsresultat knappast beror på hur snabbt jag räknar multiplikation eller addition, utan mer på hur snabbt jag kan leta runt i rummet efter siffrorna.

Andra problem som dök upp i Brain Training syns även här, som då du ska skriva in siffror eller bokstäver och spelet misstar dem för andra symboler. Detta påverkar självklart slutresultatet för dagen och gör att utgången inte alltid känns rättvis. Samma sak när spelet tror att jag trycker på en bokstav när jag i själva verket försöker bläddra mig vidare eller att klossarna inte alltid rullar så som jag vill på grund av den tidvis för känsliga gyrofunktionen. Det finns gånger då jag hellre hade använt vanliga hederliga knappar, som trots allt ändå finns i maskinen, istället för att tvingas till att använda alla Vitans egenskaper och funktioner.

I min jakt efter att bli Europas smartaste spelare (något som jag faktiskt lyckades med innan spelet släpptes ut för allmänheten) har jag även blivit hindrad av några missar som har fått mig att skrika av frustration. Det handlar främst om minispelet då ett gäng bokstäver ligger huller om buller och där uppgiften går ut på att bilda ett ord ur dem. Jag valde att skriva in ”Keramiken”, men spelet godkände inte detta, utan endast ”mekaniker”. Att göra en sådan miss är egentligen inte hela världen, men oerhört klantigt då ordet är minst lika mycket rätt.

Det är omöjligt för mig att inte tänka på de gamla Brain Training-spelen när jag försöker mig på några rundor matematiska lösningar. Smart As är utan tvekan det bättre alternativet här eftersom inlärningen blir långt ifrån mekanisk, något som annars lätt hände i Brain Training. Det sistnämnda innehöll nämligen så lite variation i matematikdelarna att jag slutligen lärde mig allt utantill och inte behövde tänka särskilt länge för att hitta rätt lösningar. Detta är förstås bra också då man snabbt kunde lära sig multiplikationstabellen, men efter flera veckors träning var utmaningen som bortblåst. Smart As får däremot din hjärna att jobba under ett längre perspektiv då utmaningarna är varierade och med mycket högre svårighetsgrad, om man vill ha det så.

Presentationen är ljud- och designmässigt klockren med tydliga och stilrena menyer. Något som förvånade mig vid spelandet är alla skratt detta bjuder på. När spelet visar dina resultat eller laddningsskärmen får du chansen att lyssna till några av de roligaste röstskådespelare som jag hört medverka i ett spel, bland annat komikerkungen John Cleese som här presterar, precis som sin svenske kollega som står för den svenska rösten. Faktum är att jag inte har fnissat så här ofta till något spel innan, vilket är förvånande då Smart As trots allt handlar om hjärngymnastik.

Detta må kosta en del, men är det hjärngympa du är ute efter är det inget snack om att du bör köpa detta. Little Deviants kan ha varit det spel som tidigare bäst visade Vitans funktioner, men nu sitter Smart As på tronen, ett alster som bevisar att spel kan vara både nyttigt och roligt.

7/10

Felipe Madrid 

Format: Playstation Vita, Playstation Network
Genre: Pussel
Antal spelare: 1
Utvecklare: Sony
Utgivare: Sony
Premiär: 31 oktober 2012