Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Snart gör Jonas sin banracingdebut

När den nya säsongen av banracingserien Time Attack drar i gång i juni så finns debutanten Jonas Reinholdsson från Saxdalen på startlinjen.
– Jag ser det som ett läroår, säger 28-åringen.

Annons

Time Attack är en förhållandevis ny företeelse inom motorsporten. Säsongen innehåller fyra deltävlingar och det är tiden som är avgörande.

Vid respektive tävling får förarna först träna. Sedan körs kvalet, två 20-minuterspass, och då gäller det att göra ett så snabbt varv som möjligt.

– De åtta bästa tiderna går till final och i finalen kör man en och en. Bästa tid vinner, berättar Jonas Reinholdsson.

Hemma i Saxdalen hade han som en slags hobbyverksamhet börjat bygga bilen när han såg Time Attack på tv. Då väcktes intresset på allvar.

– Så jag bestämde mig för att börja tävla och jag gjorde bilen i stort sett klar – trodde jag. Det visade sig att det hade tillkommit nya säkerhetsregler så jag fick kosta på den ännu mer.

Bilen är en BMW med en V8-motor som ger 286 hästkrafter och Jonas säger att det ska bli fler hästkrafter. Och det kan nog behövas för i den klassen som han ska tävla i, Pro Street, får bilarna ha upp till 600 hästkrafter.

– Men min bil är lättare än många andras, påpekar han.

Det finns fem klasser i Time Attack. Club där bilarna är i originalskick, Club Challange som tillåter att motorerna är lite trimmade och bilarna något ombyggda, Pro Street med motorer på maximalt 600 hästkrafter och stora möjligheter att modifiera bilen, Pro där motorerna får ha 800 hästkrafter och bilarna får byggas om maximalt och slutligen Unlimited där det inte finns några restriktioner.

Särskilt mycket på träning bana har det inte blivit för Jonas.

– Jag har kört lite i Sala och så en hel del här ute på isen. Men nu kommer jag att få köra desto mer.

Med dessa förutsättningar så har Jonas inga större förhoppningar om framskjutna placeringar.

– Jag räknar inte med några pallplatser, utan jag ser det som ett läroår.

Första deltävlingen körs i på Kinnekulle Ring i början av juni. Sedan följer Mantorp Park, Gelleråsen och Ring Knutstorp.