Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sommardäck på - men polisen tänker vara generös

Annons

På tisdag ska sommardäcken sitta på, i alla fall om man ska följa det reglemente som finns. Från 1 oktober till och med 15 april är det lagligt att köra på dubbade vinterdäck.

– Polisen kommer inte att rida på det här datumet, den här våren har varit speciell och vi vet inte från dag till dag vilket väglag som råder, så vi kommer att ha en generös syn på det här innan vi ser att konstant sommarväglag råder, säger dalapolisens informationsansvarige Stefan Dangardt.

– Det kan också vara stora skillnader inom distriktet, i södra Dalarna respektive Sälenfjällen. Men det är upp till varje polisman på fältet att göra bedömningen, men som sagt till en början kommer vi att vara generösa.

– Men ju mer sommarväglag vi får, så hårdnar vår bedömning. Det är ju miljöaspekt att ta hänsyn till också, säger Dangardt.

Det är alltså lagligt att köra på dubbdäck efter 15 april och innan 1 oktober om det är, eller befaras bli vinterväglag.

Med vinterdäck menas dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Det får dock inte förekomma både dubbade och odubbade däck på samma fordon. Observera att det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt, det finns ingen restriktion mot dem.

När vi nu byter till sommardäck – eller vinterdäck på hösten – finns det en tumregel att tänka på, de däck som har det största mönsterdjupet eller det största dubbutsticket bör vara monterade bak på fordonet. Det minskar risken för sladd när man bromsar eller svänger. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

Lagringen av däcken bör vara svalt, torrt och mörkt för att öka livslängden.

För övrigt väntas det snö i helgen på vissa platser i länet och Stefan Dangardt manar till försiktighet.

– Tänk också på att från och med nu blir det fler och fler motorcyklar i trafiken. Och hojåkare brukar så här års vara lite ”ystra” och det vore önskvärt om de tänkte till före, innan de drar på gashandtaget.


Håkan Eriksson
hakan.eriksson@daladem.se