Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sommarskolan har viktig funktion

Sommarskolan i Gagnef fyller en viktig funktion. Elever, handledare och pedagoger är överens i omdömet om undervisningens betydelse.
Några elever konstaterar till och med att de lärt mer under sommarskolans tre veckor än under hela vårterminen.

Annons

Gagnef är en av sex kommuner i Dalarna som valt att satsa på undervisning under sommarlovet.
Sommarskolan riktar sig till elever i årskurs 7 och 8 som under vårterminen inte nått målen i kärnämnena svenska, engelska eller matematik, samt till elever som läser svenska som andraspråk och som behöver stärka sina kunskaper i kärnämnena inför kommande läsår och så småningom inför gymnasiet.

Sommarskolan har haft 34 elever, 19 från Mockfjärdsskolan och 15 från Djuråsskolan. Gruppen omfattade 23 pojkar och 11 flickor.
Undervisningen har varit förlagd till skolan i Djurås. Tre pedagoger, en studiehandledare och handledare i form av ferieanställda ungdomar som går på gymnasiet. Utvärderingen av sommarskolan bygger på uppgifter från alla berörda.

Både eleverna och deras handledare är positiva till skolan. Med tiden ökade lusten att läsa och lära.
Flera elever framhåller att handledarna och arbetet i mindre grupper, där de fått mycket hjälp, varit ett vägvinnande koncept. Alla elever anser att de lärt sig mer på sommarskolan än i den ordinarie skolan.
Några handledare rapporterar dock om disciplinproblem bland elever med bristande motivation.
Deras sammantagna bild av sina uppdrag är samtidigt att det varit intressant att uppleva skolan ur lärarperspektivet.
Det är Lena Blom, specialpedagog vid Djuråsskolan, som sammanställt utvärderingen. Hon konstaterar att arbetet på sommarskolan varit fantastiskt roligt och lärorikt.

Personalen har fått fördjupad kontakt med eleverna och noterat att elever som i den vanliga skolan inte arbetar och inte når upp till målen i flera ämnen, nu sitta i inbitna ämnesdiskussioner eller engagerat ägna sig åt att skriva en text.
– Det gäller att skapa rätt förutsättningar för dessa elever och det tycker jag att vi lyckats med på sommarskolan, skriver Lena Blom.

Christer Gruhs/DT