Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sopa trapporna uppifrån – släng ut fröknarna!

Finland utvecklade sin skola med den svenska skolan som förebild.
Alla skulle få tillgång till kvalificerad utbildning – inklusive tvångssvenska.

Annons

Nu skall den svenska skolan utvecklas med finska skolan som förebild. Den svenska skolan som avskräckande exempel.
Matts Lindqvist skrev (Hbl 9.11) om den svenska skolan. En skola i fritt fall. Släng ut fröken, är en huvudtes.

Kan man höja status för lärare, när man kallar dem fröknar?
Lindqvist inser inte vidden av hur rätt han har.
Han pekar på privatiseringen, kommunaliseringen och för många skolor är naturligtvis den stora invandringen något man inte klarar av.
Den svenska skolministern, med militär bakgrund, trodde att allt skulle lösa sig med bättre ordning och reda. Det gällde bara att skrika givakt! Det gick inte.

Lindqvist pekar sedan på riskkapitalisterna och mys-pyskulturen och med det närmar han sig den problematiska kärnan.
Svenska skolan har en gemensam grund. En total utarmning av kompetent ledarskap.
Realskola och folkskola blev grundskola, som blev ett stort dagis – det är helt rätt, som det står i Hufvudstadsbladet: Släng ut fröknarna!

Fröknarna, som nu har blivit rektorer ska ta med sig fritidsledare, korpraler, dagisföreståndare, socionomer och annat löst folk som har blivit rektorer, skolchefer och områdeschefer. De har invaderat Skolverket. De har ett gemensamt: De saknar kompetens och utbildning. Med denna inkompetens i ledningen för svenska skolan och med flummiga bestämmelser blev katastrofen ett faktum. Skolan har i dag ingen kunskapssyn, ingen kvalificerad fortbildning, ingen pedagogisk ledning. Didaktik är ett okänt begrepp för dessa rektorer.

Hur skall man leda en skola, när man inget kan? Den svenska skolan hade en gång i tiden en mycket hög kvalitet och den var mycket dyrbar.
Numera är den bara dyrbar och när man sätter ett pris på eleverna och låter privata intressen starta skolor och få del av denna dyrbarhet (utan upphandling) kan man bli miljonär på ett år.
De privata skolorna behöver inte denna enorma byråkratiska överlastning.
Den svenska skolan har under de senaste femton åren blivit av med 25 procent av sina lärare, men den är ändå dyrare än någonsin. Antal rektorer har tiodubblats.

Alla dagisfröknar, som skött dagis på deltid, är nu heltidsanställda rektorer. På heltid.
De går under benämningen blöjrektorer. Bara genom deras antal, dominerar de nu kulturen; myspyskulturen.
Eftersom förvaltningen har blivit enorm är rektorernas huvuduppgift att skriva rapporter till denna enorma förvaltning, samt att hålla liv de tjugotal handlingsplaner som skolan måste ha och som ingen använder.

Horder av obehöriga lärare skall nu manövreras ut med hjälp av lärarlegitimationer. Det behövs inte.
Lärarna har en legitimation genom sin utbildning och hade inte dessa inkompetenta rektorer anställt dem, i strid med bestämmelser, hade problemet aldrig uppkommit.
Den finska skolan tycks vara överlägsen den svenska och det är den.
Den ska nu utvecklas – med svenska skolan som avskräckande exempel.

Nu blir naturligtvis många av dessa inkompetenta rektorer mycket förargade – vi akademiker begriper ju inget och förresten har de gått skolledarutbildning.
En skolledarutbildning som tycks vara mycket krävande.
Jag har mött många som varit trötta och rödögda efter en fyradagars konferens på något förnämare konferenshotell.

Ingwar Blomster

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel