Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SOS-Alarm nedringda vid strömavbrott

Under tisdagens strömavbrott gick telefonerna varma på SOS-Alarm. – Tyvärr är det många som använder vårt nödnummer som informationscentral, säger Svenne Millberg, regional produktionsledare på SOS-Alarm.

Annons

Strax innan klockan nio under tisdagsförmiddagen drabbades stora delar av Dalarna av ett strömavbrott. Ungefär samtidigt började telefonerna gå varma på SOS-alarm.

– Tyvärr är det många som använder vårt nödnummer som informationscentral. Gäller det elproblem är det sitt elbolag man ska vända sig till, säger Svenne Millberg, regional produktionsledare på SOS-Alarm.

LÄS MER: Stort strömavbrott i Dalarna

Det var framförallt under den första halvtimmen som SOS upplevde att de var satta under högt tryck.

– De är ofta i begynnelsens skede som folk ringer in och då är vi samtidigt belastade av automatlarm och annat. Vi blir belastade på ett sätt som vi inte ska bli, säger Svenne Millberg.

LÄS MER: Reservgeneratorna gick inte igång hos polisen

Den här gången gick allting bra och man bedömer att ingen person utifrån ska ha drabbats av den höga belastningen.

– Vi kunde styra om trafik och se till att det fanns SOS-mottagare i andra delarna av landet som tog hand om samtalen medan de regionala SOS-operatörerna kunde koncentrera sig på dirigerade larm.

Enligt Svenne Millberg är det ganska vanligt folk ringer 112 vid strömavbrott. Även om ingen drabbades den här gången menar han att det kan uppstå en fara vid liknande situationer i framtiden.

– Tyvärr är det på det här viset att om det är ett större strömavbrott är det många som berörs och då är det många som ringer också. Då kan andra nödsamtal bli fördröjda.

Annons