Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Kan mycket väl bli klassen under Formel 1 i framtiden”

/

Annons


Trots finanskrisen r 19 av 24 bilar bokade i den nya Formel 2-serien.
En av dessa ska kras av Morasonen Sebastian Hohenthal och det mesta tyder p att 24-ringen valt rtt serie.
- Formel 2 kom helt rtt i tid. Egentligen r det fantastiskt att s mnga frare skrivit p s tidigt, sger Hohenthal.

Formelbilsserierna under Formel 1 r en djungel. Tidigare har GP2 varit det naturliga steget till Formel 1 men GP2 kostar mycket pengar. En sits i en vinnarbil gr ls p kanske 15 miljoner kronor fr en ssong.
- GP2 r p tok fr dyrt och jag tror att F2 mycket vl kan bli klassen under F1 i framtiden, sger Hohenthal.

I rtt tid

I F2 r det ppna kort om kostnaderna. En ssong kostar 195000 pund exklusive moms. Varken mer eller mindre.
Intresset fr serien visar att den kom i rtt tid. I dagslget r 19 frare anmlda vilket kan jmfras med en anmld frare i brittiska Formel 3. Hur mnga som ska kra GP2 r oklart men serien har deklarerat att kostnaderna mste snkas. Men redan har ngra GP2-frare anmlt sig i F2 istllet.
- Visst mrks det att folk hller hrt i plnboken. Men F2 r spass attraktivt att det vger upp de tuffa tiderna, sger Hohenthal och konstaterar att det mesta tyder p att Eurosport kommer att direktsnda loppen.

Vad tror du om konkurrensen?
- Blir nog hrt. Frarna som kommer frn GP2 r vana med snabba bilar och s finns det ngra stycken som r sner till tidigare F1-frare och de grabbarna vet jag har bra coachning.
Organisationen bakom F2 har satt en grns p maximalt 24 bilar i serien och det mesta tyder p att den blir fulltecknad. F1-stallet Williams arbetar fr fullt med att bygga bilarna.
- Den frsta prototypen blir klar om ngra veckor.
En stor skillnad mot tidigare ssonger fr Hohenthal r att serien startar sent, sista helgen i maj.
- Och testerna drar inte igng frrn i slutet av april.

Hur hller du dig i form tills dess?
- Gokartkrning. Och s fr jag frska plugga in banorna p andra stt. Jag hoppas ocks kunna f en del hjlp av Rickard Rydell, sger Hohenthal.

Flera av banorna som F2 ska kra p r nya fr Hohenthal. Det handlar om Valencia, Brno, Oschersleben, Imola och Barcelona.

Hur stor nackdel r att det att inte ha krt p banorna?

- Det r en detalj som talar emot mig. Men erfarenheten sger nd att jag borde vara snabb ganska snart. Banorna r spass breda med stora avkningszoner att det gr att testa grnserna direkt utan att riskera allt fr mycket, sger Hohenthal.

LARS INGVAR ERIKSSON
023-475 10
larsingvar.eriksson@daladem.se

Mer läsning

Annons