Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stealth Inc: A Clone in the Dark

Annons

I Stealth Inc hamnar du inuti skinnet på en urgullig spion som genom listighet, plattformshopp och undvikande av ljus ska ta sig igenom 80 laboratorierum fyllda av superdödliga faror och svårknäckta pussel. Som sig bör i ett spionspel är skuggorna ditt bästa skydd, och många gånger är du tvungen att lista ut hur du bör placera föremål framför ljus för att ändra skuggornas fall, för att på så vis kunna nå nya platser.

 

Att lyckas i ett rum på första försöket är i princip en omöjlighet då bandesignen kräver en klarvaken hjärna och oftast några omspelningar, därför är en riktigt stor näve tålamod ett krav om du ska kunna ha trevligt med Stealth Inc. Hatar du svåra spel kan du med andra ord sluta läsa nu.

                                                         

Hela spektaklet ses ur ett sidoperspektiv som gör att du i förväg kan fundera och planera över vilken väg som är bäst för att låsa upp utgången. Inledningsvis känns det dock mest tradigt med den alltför svåra bandesignen, och nöjet infinner sig inte alls.

 

Det är först när jag når tredje nivån som Stealth Inc visar sig från sin rätta sida. Idéerna känns plötsligt mer kreativa och jag slipper nu tänka långsamt, utan tvingas också till att göra snabba beslut i farten med perfekt tajmade hopp och ilsnabba spurter från vänster till höger, allt medan laserstrålarna jagar mig. Responsen från knapptryckning till rörelse på skärmen känns direkt. Misslyckas du är det alltså enbart ditt fel och inte spelets.

 

Medföljer gör en lättanvänd baneditor som kan ge spelet en ännu längre hållbarhet för den som önskar det. Personligen räcker de banorna som finns för mig.

 

Det stora problemet som gör att Stealth Inc i längden aldrig blir riktigt så njutbart som det faktiskt har potentialen till att bli är dess brist på estetisk variation. Även om pussellösningarna, skuggorna, ljuset, laserstrålarna och de sylvassa roterande bladen ändrar plats i varje rum känner jag att den gråa, mörka och mekaniska designen spelar ut sin rätt och blir alldeles för enformig för att jag ska orka titta på den under längre spelsessioner.

 

Stealth Inc är smockat av bra stealthidéer och är köpvärt trots allt. Men på något vis blir det för mycket spionjobb, och kanske hade detta mått bättre av fler andra inslag som gör att man åtminstone får tid att andas ut mellan varven.

 

7/10


Felipe Madrid

Format: PS Vita, Playstation 3
Antal spelare: 1