Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stefan och Martin Bjöns byter folkrace mot rallycross

Familjen Bjöns från Selja har tävlat i folkrace sedan... ja, länge. Men nu nu tar bröderna Stefan och Martin samt kusinen Mattias Frisk nästa steg i karriären och satsar på rallycross.
– Det var en idé vi fick i höstas, berättar Stefan Bjöns.

Annons

Det gick inte att ta miste på att det var rätt hus i byn Selja utanför Mora när undertecknad letade sig mot Selja Racings högkvarter. På gården står det tillräckligt många folkracebilar för att arrangera en egen folkracefestival. Men nu blir det pappa Ingvar som får motionera folkracebilarna själv, bröderna Stefan och Martin samt kusinen Mattias har helt andra planer. Svealandscupen i rallycross får tre nya deltagare från Mora och Dalarna.

Och Stefan (39 år) skyller på lillebror (29 år).

– Det var Martins fel, som vanligt. Då kunde inte vi vara sämre, så vi fick köpa bilar vi också.

Martin skaffade sin bil i julas, Stefan något senare och under vintern har Martin och Mattias (26 år) byggt en bil åt den sistnämnda. Tre identiska Saab 99:or ställer trion på banan.

Ingen given vinnarbil i klassen men absolut en bil det går att plocka fina placeringar med.

– En sådan här bil kostar cirka 50 000 kronor, en BMW kostar cirka 150 000 kronor. Jag siktar högt och ska slåss topp-tio, säger Stefan, som för övrigt körde några rallycrosstävlingar för 15 år sedan.

Martin försöker att inte skruva upp förväntningarna för mycket.

– Men jag vet ju hur det är, man vill ju vara med däruppe.

Mattias ligger däremot lågt.

– För mig blir det att prova på första året.

Kostnadsmässigt är rallycross dyrare än folkrace men det skiljer ändå inte så mycket.

– Bilen är dyrare i inköp men å andra sidan får man ha den kvar, istället för att bli av med dem som det är i folkrace. Däcken är ungefär samma men däremot är det bättre grejer i motorn, så driftskostnaderna är högre än i folkrace, säger Stefan.

Premiären i Svealandscupen är nästa helg i Arvika.

– Premiären går tillsammans med Götalandscupen och det kan bli många bilar, under förutsättning att alla hinner bli färdiga, säger Stefan.

Just den detaljen kämpar även Mora-gänget med. Stefan är anmäld och klar, medan Martin och Mattias hoppas hinna bli klar. Trion ser förstås fram mot att få köra tillsammans när allt är klart.

– Det är kul med en intern kamp, de ska försöka slå mig, säger Stefan och skrattar.