Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stefans dröm gick i uppfyllelse

Annons

När det gäller fordon så finns det amerikanare och så finns det riktiga - AMERIKANARE! Det vill säga så kallade Trucks. Alltså lastbilar. Dessa King of the Roads har ett utseende som är så tufft att det symboliserar det stora landet i väster.

Det tycker i alla fall 32-årige Stefan Karlsson i Skuggarvet utanför Falun, som i våras importerade en Kenworth W925A årsmodell 1967 direkt från USA.

– Det var en dröm som äntligen blev till verklighet, säger Stefan.

– Jag har alltid beundrat dessa fantastiskt fina trucks från USA. Drivkraften blev så stor att innan jag importerade lastbilen så byggde jag först ett stort lastbilsgarage hemma för fyra år sedan. Letandet på E-bay fortsatte men jag hittade inga lämpliga objekt. För två år sedan tog jag CE-körkort för lastbil med släp, men ännu hade jag inget eget fordon.

I november förra året hittade Stefan drömlastbilen i Mechanicsville i Maryland. Säljaren Tony Gegor hade blivit svårt sjuk och måste sälja sin käraste ägodel.

När Stefan hörde av sig ända från Sverige hjälpte Tony till med allt så gott han kunde. Stefan hade en kompis som kollade att allt stod rätt till och så var köpet klart. Den mattsvarta Kenworthen kördes till Baltimore för skeppning till Amsterdam och sedan Göteborg.

– Det blev lite strul i Baltimore då dieselpumpen gick sönder i hamnen, säger Stefan.

– Bilen stod på tullat område och vem som helst fick inte ta sig in där för reparation. Men det löste sig och efter tre månader kunde ­bilen köra ombord på lastfartyget till Europa. 40 000 kronor kostade frakten och tullningen i Amsterdam. Hade bilen fraktats direkt till Sverige hade det blivit ytterligare 30 000 kr på grund av olika avgifter.

Efter mellanlandningen i Holland fortsatte båtfärden till Göteborg där jag hämtade, lastbilen med en trailer.

Efter att Stefan fått hem Kenworthen måste den renoveras för att klara den svenska besiktningen. En ny framaxel med bromsar monterades då bilen inte hade det tidigare. Efter godkänd besiktning, kunde så premiärturen ske.

– En fantastisk känsla att sitta bakom den långa motorhuven med den raka dieselsexan utvecklande 400 hästkrafter under huven, säger Stefan.

– Lastbilen är lite tungkörd då den saknar servo. Det är ett fasligt växlande då det finns 14 växlar.

Kenworthen känns som en gammal diligens från gångna tider. Sovhytten bakom kupén innehåller fyra sitsar i ett utrymme med fönster bara framåt. Luftfiltret på sida ser ut som en stor vattentunna och de stora avgasrören ser ut som stora buffelhorn. För att inte tala om ljudet från signalhornen på taket. Ekipaget rymmer 600 liter diesel i två tankar.

–I vinter får den vila i ­garaget och nästa sommar blir det nya tag på vägarna för min amerikanska drömbil, säger Stefan Karlsson.

Mikael Forslund
mikael.forslund@daladem.se