Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stentäpp: "Varför håller inte alla på med folkrace?"


KOLLA HÄR: Smakprov på Discoverys program om folkrace i Sverige

Annons

Jag har äran att få vara med i folkrace-teamet som Discovery Channel valde att följa när de ville dokumentera folkrace i somras. I nästan två veckor hängde vi, byggde bil och hade kul med filmteamet och programledaren "Elvis".

SE MER: Här är en av våra ansökningsfilmer vi skickade till Discovery

Jag sa, när vi skulle filma de första scenerna, till Elvis; jag fattar inte varför inte hela världen håller på med folkrace. Jag förklarade att det är mer action, fler rullningar, fler krascher i folkrace än vad det är i någon annan motorsport.

Så är det.

Och jag undrar igen; varför håller inte hela världen på med folkrace?

F1, STCC och såna asfalts-sporter lockar jättepublik som kommer för att titta på när de åker runt runt runt. När Rally arrangeras lägger flera hundra tusen människor massor av tid och pengar på att ta sig ut i skogen för att se ett gäng bilar svischa förbi i någon sekund.

Men när det arrangeras folkrace så kommer kanske 1000 personer i publiken, om det är en bra tävling, trots att det är mer action och krascher i folkrace på en halvtimme än vad som händer på en hel STCC-tävling.

Det skulle kunna vara så att det är hastigheten, farten som gör att publikfördelningen är så skev. För visst, det går fortare i rally och STCC än i folkrace, men är det så kul med fart om det ändå inte händer så mycket annat?

Nej, jag tror att det är stämpeln. Folkrace har stämpeln att vara en ganska bonnig sport, medan F1, rally och STCC befinner sig i finrummet. Det är mer mainstream-vänligt att åka på en stor och flådig motorstadion och titta på fina bilar på asfalt än att stå i en depå av grus och kolla på buckliga bilar.

Jag har aldrig varit på STCC eller F1, men jag gissar att alltifrån restauranger till läktare är dyra och fina på dessa motorsportsanläggningar.

Vem vill stå i skogen utanför Borlänge och nöja sig med en enkel hamburgare som nån ideell stackare steker lite för hårt liksom?

Jag vill.

Och jag tror att fler skulle vilja om de fattade att folkrace är den roligaste motorsporten att titta på, med stark konkurrens av rallycross så klart, som är nån form av folkrace deluxe.

Folkrace är sporten som inte fått speciellt mycket utrymme i media, den kanske är för bonnig även för sportchefer på mediaföretag. Därför är det extra kul att en så stor kanal som Discovery valt att uppmärksamma folkrace. Det borde bli ett välkommet lyft för sporten.

Snart är det säsong för folkrace. Jag längtar efter att få köra igen, och jag längtar efter att få mysa runt på en solig motorstadion och titta på action när den är som bäst.

Och innan det är jag lite nervös över vad folk ska tycka om oss och programmet som sänds på måndag. Bonn-engelska-varning utfärdas.

Höjt!

SE MASSA FOLKRACE-TV:

Här voltar Tholander in i staketet på vintertävlingen

In car i Sandbergs bubbla på A-finalen i Falun

Krascher och höjdpunkter i Amsberg

Jespers våldsamma volt i Falun

Åk med i vinnarbilen med Svenne Nilsson på Kvällstävlingen

In car på seniorernas A-final i Fläskracet 2014

In car på lagtävlingen i Borlänge

In car med Tommy Hysing på A-final i Hedemora