Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stockholm struntar i Sverige

Annons


Stockholm har många problem. Ett är att kommunen alltid måste hävda sig.


Stockholmare har svårt att acceptera att Stockholm är en liten skitstad i geografins periferi. Hävdandet av kommunens storhet har lett till att man säger att Stockholm är hela Sveriges tillväxtmotor. Alltså är det bra om så många som möjligt flyttar dit.


Detta har medfört att det redan finns för mycket folk där och med för mycket folk blir det för mycket bilar och då måste det byggas bostäder, förbifarter och mer tunnelbana, men inga parkeringsplatser. Detta ska då helst hela landet vara med om att betala, för det heter att det är orimligt att Stockholm ska bära alla kostnader själv. Nu vill man bygga mer tunnelbana.


Någon billigare lösning med bussar likt den man använt i en del andra och större städer vill man inte ha. Tunnelbana är finare. Och staten ska helst vara med och betala. Det vill säga vi alla i Sverige.


Många stockholmare struntar blankt i resten av Sverige dör. För dem räcker det med att Åre, Idre och Sälen existerar på vintern och att Gotland, Halland, Marstrand och Båstad finns på sommaren.

Stockholm är en tillväxtmotor för sig själv. Företag vill ligga där trots höga kostnader. Det är cheferna som styr och de vill bo i Danderyd, Täby eller Lidingö och inte i någon håla i Västerbotten där företaget skulle få trogen arbetskraft och lägre lokalkostnader. Men det är bara att hålla med om att det är långt mellan Västerbotten och Operabaren liksom till Stureplan.


Att det är långt till Operan och Dramaten är mindre noga för dit går de inte.


Till Operan och Dramaten går inte landsortborna heller, men får vara med och betala. Dessutom så föder landsortens folk både Stockholms privatteatrar och Wallmans. Till dem går bussresa efter bussresa från Söderhamn, Åmål, Växsjö och Knohult. Samma sak är det med båtarna över Östersjön, de matas av buss efter buss och undan landsortens resande folk skulle rederierna ha gått i kvav för länge sedan. Nej, folk sitter glatt och trängs i buss i 40 mil för att sedan trängas till båtens tax free-affär och buffématsal. OK, det är en del som tar tunnelbanan till båten också, men har man sett busskaravanens ankomst till terminalen så förstår man landsortens betydelse.


Självhävdandet tog en ny tur när det var dags för damernas fotbolls-EM. Då ville stockholmarna göra Lotta Schelin till stockholmska eftersom Sveriges bästa spelare naturligtvis måste komma därifrån. Lotta Schelin slog dock ifrån sig och förklarade att hon är göteborgska, i och för sig född i Stockholm men av föräldrar som är från Göteborg och som flyttade tillbaka när hon var ett år. För så är det; om katten föder ungar i ett stall så inte blir det hästar av dem.

Lennart Götesson

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv insändare Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv insändare Skriv debattartikel