Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stöd för dyslektiker

– Eleverna i Mockfjärdsskolan – och deras ­föräldrar – har dragit en vinstlott i ”kunskaps­lotteriet” i Dalarna. Fler borde följa Mockfjärdsskolans exempel.
Det anser Mats ­Hellgren, ordförande i Dalaavdelningen av Föräldraföreningen för Dyslektiska Barn, FDB.

Annons

Avdelningen är nybildad av Mats Hellgren och Anna-Maria Gustafsson, Björbo.
– Jag och Anna-Maria har en dotter som är dyslektiker och vi har engagerat oss för att hjälpa henne och för att dela med oss av våra erfarenheter till andra föräldrar.

– I dag räknar man med att ungefär åtta procent av alla ungdomar är dyslektiker och att ytterligare sju procent har läs- och skriv­svårigheter, berättar Mats Hellgren.
Han konstaterar att många unga kompenserar det här funktionshindret genom hårt arbete och/eller andra färdigheter och ­begåvningar.
– De är ofta väldigt driftiga och med rätt stöd har de stort sett samma förutsättningar som alla andra att lyckas, vad de än företar sig.
– Just därför vill vi ha en dialog och ett samarbete med föräldrar till dyslektiska barn i hela länet och inte minst med alla skolor.

Mats Hellgren framhåller Mockfjärdsskolan som ett skolexempel på hur en ­skola kan och ska agera och fungera.
– Här har ledningen avsatt resurstid för dem som ligger efter med läxorna eller har svårigheter i ett eller flera ämnen. Dessutom bistår Svenska kyrkan med läxhjälp. Här finns den kunskap och ­förståelse och det engagemang som behövs för ett bra resultat, berömmer Mats Hellgren, som betonar att det inte får vara så lotteri­betonat att en ung människas framtid avgörs av vilken skola han eller hon hamnar i.
– Nu ska vi samarbeta för alla ungas bästa.

Kent Olsson/DT