Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stöd för dyslektiker

– Eleverna i Mockfjärdsskolan – och deras ­föräldrar – har dragit en vinstlott i ”kunskaps­lotteriet” i Dalarna. Fler borde följa Mockfjärdsskolans exempel.
Det anser Mats ­Hellgren, ordförande i Dalaavdelningen av Föräldraföreningen för Dyslektiska Barn, FDB.

Avdelningen är nybildad av Mats Hellgren och Anna-Maria Gustafsson, Björbo.
– Jag och Anna-Maria har en dotter som är dyslektiker och vi har engagerat oss för att hjälpa henne och för att dela med oss av våra erfarenheter till andra föräldrar.

– I dag räknar man med att ungefär åtta procent av alla ungdomar är dyslektiker och att ytterligare sju procent har läs- och skriv­svårigheter, berättar Mats Hellgren.
Han konstaterar att många unga kompenserar det här funktionshindret genom hårt arbete och/eller andra färdigheter och ­begåvningar.
– De är ofta väldigt driftiga och med rätt stöd har de stort sett samma förutsättningar som alla andra att lyckas, vad de än företar sig.
– Just därför vill vi ha en dialog och ett samarbete med föräldrar till dyslektiska barn i hela länet och inte minst med alla skolor.

Mats Hellgren framhåller Mockfjärdsskolan som ett skolexempel på hur en ­skola kan och ska agera och fungera.
– Här har ledningen avsatt resurstid för dem som ligger efter med läxorna eller har svårigheter i ett eller flera ämnen. Dessutom bistår Svenska kyrkan med läxhjälp. Här finns den kunskap och ­förståelse och det engagemang som behövs för ett bra resultat, berömmer Mats Hellgren, som betonar att det inte får vara så lotteri­betonat att en ung människas framtid avgörs av vilken skola han eller hon hamnar i.
– Nu ska vi samarbeta för alla ungas bästa.

Kent Olsson/DT