Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stort intresse när ministrar invigde unik elväg

Två ministrar satt i baksätet när Avestaföretagets lastbil körde jungfrufärden på elvägen utanför Sandviken.
– En världsunik invigning, säger energiminister Ibrahim Baylan (S).

Under onsdagen invigde infrastrukturminister Anna Johansson (S), samordnings- och energiminister Ibrahim Baylan (S), generaldirektören vid Trafikverket, Lena Erixon, och generaldirektören vid Energimyndigheten, Erik Brandsma elvägen utanför Sandviken.

I parallellhybridlastbilen från Ernsts Express satt Christer Steingruber och körde och i baksätet satt de två ministrarna.

LÄS MER: Nu invigs den världsunika elvägen längst E16 – Avestaföretag först ut

– Det här med elväg ser jag som en del i den framtida satsningen på en fossilfri transportflotta, sa infrastrukturminister Anna Johansson (S).

– Vi hoppas att detta försök ska slå väl ut. Sverige ligger än en gång främst i tekniksyfte. Sverige är också utmärkt som plattform för olika energitester.

Dagen inleddes med paneldebattter i Sandbacka Park i Sandviken där också olika inblandade företag fanns representerade. Intresset var stort och det fanns mycket press på plats bland annat från andra länder.

Strax efter klockan 15 klipptes bandet ute på vägen vid en parkeringsficka. Därefter körde Christer och hans passagerare iväg med Ernsts Express lastbil kopplad till elledningarna i luften på den två kilometer långa sträckan.

– En världsunik invigning och händelse som får sin inledning och som vi hoppas ska ge mycket för framtiden och vår miljö, sa Ibrahim Baylan.

– Jag ger tio poäng av tio möjliga för denna innovativa satsning. Meningen är att transportsektorns energi ska vara fossilfri före 2030 och elvägen är ett ben i denna satsning. Till dess har nog inte utbyggnaden skett överallt men troligtvis på delar av tungt trafikerade sträckor som exempelvis uppförsbackar. Elvägen ger oss också möjlighet till funderingar kring att ha laddstationer efter vägarna för vanliga elbilar i framtiden. Elen finns ju då förhoppningsvis redan framkopplad. Det ena ger det andra, så att säga.

Nu väntar två års utvärdering av vägen och många tester kommer att göras där Ernsts Express från Avesta till stor del är inblandade tillsammans med bland andra dalaföretagen SSAB och Outokumpu.