Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Strokeföreningar tog en tur på Älvdalsbanan

Stroke- och afasiföreningarna har tagit sig en tur på Älvdalsbanan.
Detta under ledning av Orsa Jernvägsförening.

Orsa Jernvägsförening är en ideell förening och finns i lokstallet där i nuläget finns arton fordon. Föreningen ordnar ofta resor i närområdet. På den här resan ställde föreningen upp med två ihopkopplade rälsbussar av 50-talsmodell.

Resan utgick från Orsa i strålande oktoberväder under ledning av Anders Stenberg, förare och Jonas Blomberg, konduktör. Tåget skyltat Älvdalen. Det distinkta skarvdunket återskapade minnet  från 1958-59 och resorna till arbetet i Mora. Varje morgon samma rälsbuss, samma människor på samma plats i vagnen och de som blev sura om  deras plats var upptagen.

Älvdalsbanan, Älvdalen-Mora, invigdes 1900 och var 40 km lång. De sju stationshusen i nyromanstisk stil ritade av arkitekten Ferdinand Boberg. Några av husen har flyttats, bl a finns ett i Hinsnoret mellan Falun och Borlänge. Persontrafiken upphörde år 1961 och idag är det endast godstrafik för Blybergssågens räkning.

Jernvägsföreningens ordförande Jonas Blomberg guidar oss kunnigt genom kända Vasaloppsmarker. Från Hökberg åker man utmed Spjutmosjöns strand nästan i vattnet. De sista åtta kilometrarna av banan har rälsen brutits upp.

På återvägen blev det kaffepaus i Oxbergs station, numera bygdegård. Strokeföreningens ordförande Jörg Teichert framförde allas tack för en verkligt trevlig utflyktsdag och önskade Jernvägsföreningen välgång i sitt kulturhistoriska arbete.