Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Swedbank varnar för ”trojaner” i datorn

En våg av internetbedrägerier riktar sig just nu mot svenska bankkunder.
Barbro Henriksson fån Säter är en av de drabbade.
– Det är väl bra att varna andra, säger hon.

Annons

I onsdags skulle Barbro Henriksson från Säter använda sitt internetkonto på Swedbank. När hon loggat in hände något ovanligt. En ruta med bankens logga kom upp på skärmen. Det stod att hon skulle fylla i sitt mobiltelefonnummer och en nedräkning på tre minuter startade.
Hon fyllde i numret men då kom en ny ruta där det stod att hon skulle fylla i svarskoden från bankdosan. Hon fattade misstankar och loggade ut från banken.

När hon loggade in dagen efter upptäckte hon att 85 000 kronor förts över till hennes lönekonto. Samma summa saknades från ett annat konto.
Barbro Henriksson säger att hon är säker på att hon inte fört över pengarna själv och ingen annan har tillgång till hennes konto.
– Då ringde jag Swedbank, säger hon.

Banken sa att det kunde vara ett datorvirus och stängde ner hennes internetkonto. Den ska utreda vad som hänt.
Barbro Henriksson lämnade in datorn till en datorfirma för att des kulle ta bort viruset.
– Det låter som en trojan som försöker lura våra kunder, säger Clas Warrén, pressinformatör på Swedbank, när han får höra vad som hänt.

Swedbank har varnat på hemsidan om att flera kunder drabbats trojaner, som är ett datavirus, den senaste tiden.
– Det är inte bara för oss utan det finns på alla banker, säger Clas Warrén.
Ska bankkunder vara extra försiktiga nu?
– Man ska alltid vara varsam. Det går i vågor, Det har varit en våg nu

Barbro Henriksson agerade helt rätt när hon loggade ut och kontaktade banken enligt Clas Warrén.
Barbro Henriksson blev inte av med några pengar men det händer att bankkunder blir det.
Om det sker uppmanar Warrén kunderna att kontakta banken.

Får de tillbaka pengarna?
– Jag kan inte garantera att man alltid får tillbaka pengarna. Vi utreder varje ärende för sig.

Erik Jerdén
erik.jerden@daladem.se