Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tågen stannar utan politik

Annons

Att det underinvesterats i järnvägarna under årtionden är ingen hemlighet för någon.

Och de senaste sju svåra åren har skattesänkningar konsekvent gått före varje idé om att rusta upp och bygga ut järnvägen. Nyligen meddelades det att den stackars Dalabanan krymper i kapacitet: det blir färre snabbtåg.

Självklart går det ut över länet. Det späder även på den pågående storstadscentreringen.

På mailen kom igår också ett pressmeddelande från Vansbro och Malung. Kurt Podgorski och Per Anders Westhed uttrycker sin ilska över att underhållet på Västerdalbanan ska dras ner. De påpekar det märkliga att i en tid av klimatutmaningar när det borde satsas på järnvägen – och även persontrafik på Västerdalbanan – så sker det motsatta.

Men de reagerar också på att en myndighet, Trafikverket, uppenbarligen kan göra som de vill när det gäller infrastrukturen, utan politisk inblandning. ”Vi frågar oss hur ett statligt verk enväldigt kan besluta om nedläggning av järnvägar utan politiska beslut?” skriver de i det gemensamma pressmeddelande som kom igår.

Jag frågar samma sak. På något sätt har hela frågan om järnvägar och infrastruktur lämnat politikens fält. Och då inträffar det: Utan politik stannar tågen.

Faktum är att politik närapå kan liknas vid en lång sträcka av uppriven räls.



Göran Greider
goran.greider@daladem.se