Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telefonförsäljare försökte bluffa till sig pengar

–Jag kände mig maktlös, kränkt och frustrerad. Det säger Helén Lundström i Leksand som häromdagen fick ett samtal från Nummerbyrån AB som sa att de ville ha 2 500 kronor.

Annons

Helén Lundström driver en skönhetssalong i Leksand och den 14 september ringde telefonen.

– Det var en person som presenterade sig och sa att mitt abonnemang hade löpt ut och att jag måste förlänga med tre månader och att det kostade 2 500 kronor, berättar hon och fortsätter:

– Jag sa direkt att jag inte hade något sådant abonnemang, men killen som ringde insisterade. Till slut vrålade jag nej, men det tog han ingen notis till. Han fortsatte bara att lugnt hävda att jag måste betala.

Helén Lundström är mycket medveten om att man aldrig ska säga ja om ett telefonsamtal börjar med frågan; Heter du NN?

– Men när han en bit in i samtalet frågade om adressen var rätt så svarade jag ja utan att tänka. När jag ringde tillbaka till företaget spelade en annan person upp en bandupptagning där de hävdar att jag säger ja till abonnemanget.

– Jag blev helt galen och skrek att det var mygel och ihopklippt och att jag skulle polisanmäla företaget, fortsätter Helén Lundström.

LÄS MER Ännu inget avtal för Dalarnas poliser

Hot om polisanmälan var inget som hjälpte och när samtalet avslutades var Helén i upplösningstillstånd.

–Jag kände mig maktlös, kränkt och frustrerad och tårarna bara rann. Som tur var hade jag en väninna som hörde hela min del av samtalet. I sådana här situationer är det lätt att börja tvivla på sig själv – har jag kanske ett abonnemang i alla fall? Har jag sagt ja utan att veta om det?

När Helén Lundström ringde polisen fick hon veta att hon långt ifrån är den första som anmält företaget Nummerbyrån Sverige AB för bedrägeri.

– Enligt polisen kände de mycket väl till företaget och deras metoder. Nästa gång jag får ett liknande samtal är det ett endaord som gäller Nej!

LÄS MER Bilbrand utanför centrala Leksand

Björn Sidenhjärta – chef för polisens bedrägerigrupp i Dalarna – berättar att gruppen har allt från falska mejl till ekonomisk brottslighet för flera hundra tusen kronor att utreda.

Gruppen består av fem personer och har ett hårt arbetstryck.

– Glädjande nog så ser vi att våra balanser minskar fast vi är färre i vår grupp efter den nya polisorganisationen, söger Björn Sidenhjärta och fortsätter:

– Sedan första september arbetar vi efter en ny modell där vi prioriterar ärenden där det finns någon att kalla till förhör. Prioriteringarna görs ledning och handläggare tillsammans, avslutar Björn Sidenhjärta.

LÄR MER Borlängebo blev lurad av telefonförsäljare att byta elbolag: "Vill varna för de här metoderna"

Företaget Nummerbyrån i Sverige AB finns också med på Varningslistan som företaget Förenade Bolag ger ut. Förenade Bolag har funnits sedan 2011 och sammanställer uppgifter som både Polisen och Skatteverket har som underlag i sina arbeten med misstänkta bedrägerier.

Fotnot: DT har sökt Nummerbyrån för en kommentar.

Här kan du läsa mer om Leksand