Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Testas i Avesta på både riksväg 68 och 70

Annons

Tekniken är egentligen enkel.
En signalt uppfattar fordonets hastighet. På en skärm varnas föraren om den kör för fort.
Men även vägbyggets personal varnas, via ett armband som fått namnet Meguard.
- På så vis får dom de sekunder som behövs för att sätta sig i säkerhet, säger Daniel Haglund.

Han har varit med om att utveckla tekniken i detta vägarbetsskyddande hjälpmedel som nu testas på två vägbyggen i Avesta. Dels ombyggnaden av riksväg 68 mot Norberg, men också breddningen av riksväg 70 mellan länsgränsen och Broddbo i Västmanland.
- Kommentarerna från vägarbetarna är odelat positiva. Alarmsystemet är effektivt. Och inte är armbandet ivägen heller. Det ser ju mest ut som en klocka, säger företagets VD Tomas Johansson.

Larmar ofta


Enda kritiken som framförts har varit att vägarbetarna tycker det larmar för ofta.
- Men då har man ställt in larmet fel. Här gäller det ju att varnas när något extraordinärt sker. När någon kör 70 på en 50-sträcka. Inte när någon bara överskrider hastigheten lite grann.
Larmsystemet ska dock inte bara kunna nyttjas vid fasta radarkontroller vid större vägbyggen. Tekniken ska också kunna monteras på vagnar varför det utgör ett mobilt säkerhetssystem att nyttjas vid arbetet som förflyttas - exempelvis montering av mitträcken och vägmålningar.

Faluföretag


Its Brilliant heter företaget som har sitt säte i Falun. I fyra år har produktutvecklingen pågått. Vid världkongressen för Ingtelligent Trafik Systems i fjol presenterades det.
- Vi räknar med att efter utvärderingen från de här testplatserna i Avesta och de prov som pågår vid vägbyggen i Västerås och Eskilstuna kan larmsystemet vara till försäljning i höst, säger Daniel Haglund.

KERSTIN ERIKSSON
023-476 93
kerstin.eriksson@daladem.se